The current study explored second language (L2) writers’ use and perception of self-languaging while they compose. Twenty university students (10 high level learners and 10 low level learners) participated in the study. The study was conducted through online writing and meeting tools. Participants engaged in three writing composition tasks, and they were asked to verbalize their thoughts in mind during composition. They also took part in stimulated recall and post-task interviews. Verbatims produced during composition were analyzed to find out the frequency and the types of strategies they used in order to facilitate the writing process. It was found that learners strategically used languaging as a self-scaffolding tool: repetition, translation, and reading strategies were most frequently used across the proficiency level. The high level (HL) learners used various types of self-languaging strategies to mediate their thinking process more often than the low level (LL) learners. When it came to learner perception of languaging, 13 out of 20 students considered languaging conducive to L2 writing. In both groups, their perceptions towards the role of self-languaging changed to become more positive relative to their experience of it throughout the study.
본 연구는 제 2 언어 학습자의 글쓰기 과정에서 사용하는 랭귀징의 역할과 이에 대한 학습자의 인식을 조사하였다. 10명의 초·중급 학습자, 10명의 중·상급의 학습자가 본 연구에 참여하였다. 학습자들은 온라인 도구를 이용하여 3개의 작문을 작성하였고 그 과정에서 본인이 생각하는 바를 랭귀징을 이용하여 표현하였다. 자극화상기법 인터뷰와 사후 인터뷰가 마지막 작문 이후 시행되었다. 작문 과정에서 발생하는 랭귀징, 자극화상기법 인터뷰, 사후 인터뷰의 과정은 온라인 회의 도구기능을 이용하여 녹화되었다. 녹화된 랭귀징의 자료는 학습자가 사용하는 전략의 종류와 이용 횟수 조사를 위해 분석되었고 인터뷰 자료는 학습자 인식조사 분석에 사용되었다. 분석 결과 학습자들은 작문 과정에서 랭귀징을 자기 비계의 역할로 이용하였으며 학습자의 언어 수준과 무관하게 반복, 번역, 읽기 전략을 가장 빈번하게 사용하였다. 그러나, 중·상급의 학습자는 초·중급의 학습자보다 다양한 전략을 사용하였다. 20명 가운데 13명은 랭귀징이 작문 과정에 미치는 효과가 크다고 인지하였고, 랭귀징의 역할에 대한 긍정적인 인식은 이용 경험을 통해 증가하였다.