The purpose of this case study is to investigate pre-service secondary English teachers (PSETs)’ views on teaching practicum during the COVID-19 in Spring; 2020 when online teaching was abruptly and inevitably adopted in the world and Korea. That is, due to such drastic changes, PSETs had to take a practicum in an online and offline format. Accordingly, this study investigated PSETs’ views on the hybrid practicum as existing studies had mostly focused on offline practicum. More specifically, this study examines five PSETs’ views on their practicum based on the semi-structured in-depth interviews. The interview data were transcribed and read numerous times to find recurring or particular views on advantages, disadvantages and usefulness of the hybrid practicum experiences which were identified through in-depth coding and categorization (Corbin & Strauss, 2008).
The results of this study showed that the PSETs viewed that online and offline practicum were in complementary relationship. As for the online practicum, they thought that they had more opportunities to closely observe what the in-service teachers and students did and noticed active use of multimedia in online classes despite the lack of interaction with students or among students. However, during offline classes they could observe more active interaction between the teachers and students, but these classes were conducted more in traditional ways with less use of diverse instructional aids including multimedia or other tools. They agreed that the hybrid practicum was a useful experience in learning important teaching skills through real practices and also in deciding their career as teachers in the future. Accordingly, the hybrid practicum is worth continuing even after the pandemic and more in-depth and extensive studies on the implementation and effectiveness of hybrid practicum are required in ELT in Korea.
이 연구의 목적은 2020년 봄에 발생한 코로나 상황 때문에 전 세계와 우리나라에서 갑자기 그리고 불가피하게 시작된 온라인 수업과 이로 인해 온라인 교생실습을 하게 된 예비 중등 영어교사의 견해를 조사하는 것이다. 즉 이런 긴급한 변화로 인해 예비 중등 영어교사들은 오프라인 실습과 온라인 실습을 하였다. 기존의 교생실습에 대한 연구가 오프라인 수업만을 대상으로 이루어졌기 때문에 본 연구는 온라인과 오프라인 혼합형 교생실습에 대한 예비 중등 영어교사의 견해를 조사하였다. 구체적으로 본 연구는 5명의 예비 중등 영어교사의 혼합형 교생실습에 대한 경험과 견해에 대한 자료를 면담기법을 사용하여 조사하였다. 수집한 면담자료는 개방코딩을 사용하여 분석을 통해 혼합형 교생실습의 장점, 단점, 유용성이란 대주제로 구분하여 결과를 제시하였다(Corbin & Strauss, 2008).
연구 결과에 의하면 예비 중등 영어교사들은 온라인과 오프라인 형태의 실습이 상호 보완적으로 생각하였다. 온라인 실습에 대해 교사와 학습자가 영어 수업에서 무엇을 했는지 자세한 관찰을 할 기회가 많았으며 교사와 학습자의 상호작용이 원활하지 않았으나 수업에서 멀티미디어의 적극적 활용을 관찰할 수 있었다. 하지만 오프라인 실습 동안에 보다 활발한 교사와 학습자의 상호작용을 관찰할 수 있었으나 수업이 여전히 전통적인 방식으로 이루어졌고 멀티미디어의 활용도 매우 부족하였다고 하였다. 이 연구의 참가자들은 혼합형 교생실습이 실제적인 실습을 통해 다양한 교수 기술을 직접 배울 수 있었으며 앞으로 교사가 되겠다는 결심을 하는데 유용한 경험이 되었다고 하였다. 따라서, 혼합형 교생실습은 펜데믹 이후에도 계속될 가치가 있고 우리나라 영어교육에서 혼합형 교생실습의 효과적인 활용 방법과 운영에 대한 심도있고 포괄적인 연구가 필요하다.