본 연구는 현재 전문상담자 수련 과정에 있는 중간 상담수련자의 개인적 경험을 바탕으로, 수련 과정에서 어떠한 어려움을 인식하고 있는지 그 유형과 특성을 탐색적으로 밝히고자 하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 Q 방법론을 사용하였는데, 모집단 선정을 위하여 문헌분석과 심층 면접을 활용하였으며, 이를 통해 총 220개의 진술문을 추출하였다. Q 표본을 위해서는 보편성과 대표성을 나타내는 총 40개의 진술문이 선정되었다. P표본은 중간 상담수련자 30명으로 Q 분류에 참여하고. 이들 중 유형별 인자가중치가 높은 연구참여자에게 사후 면담을 실시하였다. 연구결과 중간 상담수련자가 인식하는 수련 과정에서의 어려움에 대한 인식유형은 총 5개로 나타났다. 이를 통해 도출한 중간 상담자가 인식하는 수련 과정에서의 어려움 유형은 1유형 ‘에너지 고갈로 인한 소진 유형’, 2유형 ‘비협조적 협업관계에 대한 실망 유형’, 3유형 ‘이상과 현실의 간극에 의한 낙심 유형’, 4유형 ‘무례한 수퍼바이저에 대한 불만 유형’, 5유형 ‘자격 취득 요건 충족에 대한 부담 유형’으로 나타났다. 이러한 결과를 기반으로 중간 상담수련자들만의 어려움의 각 유형의 특징과 의미를 논의하고 의의와 후속 연구를 제안했다.
This study was conducted to explore the types and characteristics of what difficulties are recognized in the training process based on the personal experiences of intermediate counseling trainees who are currently in the training process for skilled counselors. To achieve the purpose of this study, the Q methodology was used, and literature analysis and in-depth interviews were used to select the population, and through this, a total of 220 statements were extracted. A total of 40 statements representing universality and representativeness were selected for the Q sample. The P sample consisted of 30 intermediate counseling trainees who participated in the Q classification. Among them, follow-up interviews were conducted with study participants with high factor weight by type. As a result of the study, there were a total of 5 types of perception on difficulties in the training process recognized by intermediate counseling trainees. The following five meaningful types were extracted as the difficulties in the training process perceived by intermediate counseling trainees: Type 1 ‘Exhaustion due to energy depletion’, Type 2 ‘Disappointment in uncooperative relationship’, Type 3 ‘Disappointment type due to the gap between ideal and reality’, Type 4 ‘Dissatisfaction type with rude supervisor’, Type 5 ‘Type of burden for meeting qualification requirements’. Through these study results, the characteristics and meanings of each type of difficulty unique to intermediate counselors were discussed, and significance of this study and follow-up studies were suggested.