본 연구는 상담자가 자살위기상담 수퍼비전에서 요구하는 교육내용을 탐색하기 위해 개념도 연구 방법을 사용하여 실시되었다. 이를 위해, 자살위기 내담자와 상담을 진행하고 이와 관련하여 수퍼비전을 1회 이상 받아본 상담자 10명을 대상으로 개별 면접을 실시하여, 자살위기상담 수퍼비전 교육내용 요구를 나타내는 기초 아이디어 진술문을 수집한 후, 종합 및 편집하는 과정을 거쳐 67개의 최종진술문을 도출하였다. 이를 바탕으로, 개별 면접에 참가한 상담자에게 최종 추출된 67개의 자살위기상담 수퍼비전 교육내용 요구에 관한 진술문에 대해 유사성 분류와 중요도 평정을 실시하였고, 다차원척도 분석과 위계적 군집 분석을 통해 자살위기상담 수퍼비전 교육내용 요구에 관한 개념도를 도출하였다. 그 결과, 상담자는 자살위기상담 수퍼비전 교육내용 요구를 ‘수퍼비전 내용: 자살위험평가 vs. 상담구조화 및 개입’과 ‘수퍼비전 초점: 상담자 vs. 환경’의 두 가지 차원을 기준으로 ‘자살위험을 낮추기 위한 상담구조화 및 개입 전략’, ‘연계 및 보호체계 구축’, ‘자살위험평가 및 사례개념화’, ‘상담자 임파워먼트’ 4개의 군집으로 지각하고 있었다. 자살위기상담 수퍼비전 교육내용 요구에 대한 중요도를 평정한 결과 ‘자살위험을 낮추기 위한 상담구조화 및 개입 전략’이 가장 중요한 군집으로 확인되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 향후 상담자 교육에 관한 시사점을 논의하였다.
This study was conducted to explore the educational contents requested by the counselors in the suicide crisis counseling supervision using the concept mapping methodology. To this end, individual interviews were conducted with 10 counselors who had counseling sessions with their suicidal clients and had at least one professional supervision session. After collecting the basic idea statements indicating the needs for suicide crisis counseling supervision education, 67 final statements were derived through the process of synthesizing and editing. Based on this information, sorting and rating were conducted on the 67 statements of suicide crisis counseling supervision education needs. Then concept mapping of suicide crisis counseling supervision educational needs were derived through a multidimensional scale analysis and hierarchical cluster analysis. As a result, the counselors perceived the contents of the suicide crisis counseling supervision education needs in four clusters based on two dimensions: “Supervision contents: suicide risk assessment vs. counseling structuralizing and intervention” and “Supervision focus: counselor vs. environment.” The four clusters are: “Counseling Structuralization and Intervention Strategies to Reduce Suicide Risk,” “Establishing Connection and Protection System,” “Suicide Risk Assessment and Case Conceptualization,” and “Counselor Empowerment.” As a result of evaluating the importance of the need for supervision education contents for suicide crisis counseling, it was confirmed that “Counseling Structuralization and Intervention Strategies to reduce Suicide Risk” was the most important cluster. Implications for future suicide crisis education for the counselors were discussed based on the results of this study.