본 연구는 반려동물을 돌보는 반려인 11인의 질적 인터뷰를 통해 반려동물 돌봄과 관련한 인터넷 소비 현상을 분석했다. 본 연구에서는 그동안 전혀 다루지 않았던 길고양이 돌보미를 인터뷰 대상인, 반려동물 소비자로 포함했다. 인터넷 소비는 개와 고양이의 종 차에 따라 다르게 나타났다. 개의 반려인들은 고양이에게는 필요하지 않은, 목욕제품, 미용기구, 옷, 하네스, 유모차 등을 많이 구입했다. 그동안 펫 푸어(pet-poor) 현상은 자신에게 소비할 돈을 절약하여 반려동물을 위해 소비하는 행동을 보이는 젊은 소비자들에게 많이 나타난다고 알려졌다. 그러나 이번 연구에서 펫 푸어 현상은 중장년, 노년층에서도 나타났으며 이들은 경제적으로 넉넉하지 않아도 반려견을 위해 값비싼 옷, 하네스 등을 구매하는 것으로 드러났다. 또한 중장년 여성의 길고양이 돌봄이도 펫 푸어로의 전락 가능성을 경계하고 있음을 알 수 있었다. 또한 반려동물용품의 인터넷 소비는 젠더 차이를 보인다고 할 수 없었다. 대체로 가족을 위해 생필품 구매를 주로 해 오던 여성이 반려동물용품도 온라인으로 구매했고, 부인이 인터넷 사용에 서툰 경우에는 남편이 대신 온라인으로 반려동물용품을 구매했다.
This study analyzed the Internet consumption behavior concerning pet care through in-depth interviews with 11 people who take care of pets. In this study, along with owners of domestic companion animals, stray cat caregivers were included as pet consumers, which have not yet been included in this category in existing research. Internet consumption was found to differ between people with dogs and people with cats. In the case of dog owners, they bought a lot of bath products, clothes harnesses, and strollers that were not appropriate for cats. Although the pet-poor phenomenon is known to occur a lot among young consumers, who care for pets behavior at the cost of money spent on themselves, even stray cat caregivers, mostly middle-aged women, are wary of becoming pet-poor. It cannot be said that there are gender differences in online shopping of pet consumers. In general, women, who did mainly Internet shopping, and if they are not used to using the Internet, their husbands made purchases online instead.