본 연구는 2015 특수교육 기본 교육과정 과학과 교육과정을 토대로 개발된 교과용 도서에 담긴 기초 탐구 과정을 분석하여 향후 과학과 교육과정 및 교과용 도서를 개발할 때 보완 및 강화할 영역에 대한 시사점을 도출하는 데 목적을 두고 있다. 전체 143개 단원에 제시된 기초 탐구 과정의 유형, 유형별 요소, 적절성을 분석한 결과, 첫째, ‘관찰’이 모든 단원에서 나타났다. 둘째, 시각에 의한 단순한 관찰, 한 가지 기준에 근거한 특성 분류, 측정 도구 사용법이 제시된 단순 측정, 초보적 수준의 예상, 관찰에 의한 일차적인 추리로 언어(말)를 통해 결과를 표현하도록 하고 있었다. 셋째, 과학개념과 생활을 동시에 고려한 주제의 비율이 높았고, 안전에 유의하며 학습준비물 수준의 활동이 주를 이루었다. 이러한 연구 결과를 토대로 향후 2022 개정 기본 교육과정 과학과 교육과정 및 교과용 도서의 개발에 필요한 논의와 후속 연구에 대해 제언을 하였다.
As a result of analyzing the types, elements of each type, and relevance of the basic inquiry process based on the science textbooks of the 2015 special education basic curriculum presented in all 143 units, First, observation appeared in all units. Second, simple observation by sight, classification of characteristics based on a single criterion, simple measurement with the use of measurement tools presented, rudimentary level prediction, and primary reasoning based on observation were used to express results, statements through language(speech). Third, the proportion of topics that considered both science concepts and life were high, over all, activities with safety considerations and activities at the level of learning materials were predominant. ased on the results of this study, discussions and suggestions for follow-up research were made for the future development of the 2022 revised basic curriculum science curriculum and textbooks.