본 연구는 ‘심리상담’과 ‘심리서비스’, ‘심리사’ 용어가 사람들의 실생활 속에서 사용되고 있는 맥락과 내용을 탐색하고, 국민 마음건강 증진 서비스를 일컫는 용어로서 세 용어가 갖는 적절성은 어떠한지 분석하고자 하였다. 이를 위해 텍스트 마이닝을 활용하여 사람들이 인터넷상에서 세 개의 해당 용어들을 사용한 텍스트를 수집하였으며, 수집한 자료를 대상으로 빈도분석과 엔그램분석, CONCOR분석을 시행하였다. 분석 결과 세 용어는 ‘서비스의 대상과 내용’, ‘정부의 마음건강 지원 사업’, ‘자격증 취득 정보’에 관한 단어들과 관련이 높았다. 이 중 ‘심리상담’ 용어는 가장 포괄적인 사용 맥락과 내용을 담고 있으며 단어 그 자체로 빈번하게 사용되고 있는 반면, ‘심리서비스’와 ‘심리사’의 용어는 단어 그 자체로의 활용빈도가 낮고 한정된 주제에 사용되고 있었다. 마지막으로 연구의 제한점을 논의하고 향후 법제화 과정에서 제정될 직무와 자격명에 대한 제언을 제시하였다.
This study purposed to explore the context and content of the terms ‘psychological counseling’, ‘psychological service,’ and ‘psychologist’ used in people's real life and to analyze the relevance of these three terms as terms referring to national mental health promotion services. Texts that people used the three terms on the Internet were collected through ‘Text mining.’ The collected data were analyzed by frequency analysis, engram analysis, and CONCOR analysis. As a result, the three terms were highly related to words about ‘service's object and content,’ ‘the government's mental health support service,’ and ‘certification-related information.’ ‘Psychological counseling’ contained the most comprehensive context and content and was frequently used as the word. The terms ‘psychological service and ‘psychologist’ had low usage frequency and were used for a limited subject. Finally, the limitations were discussed, and suggestions for jobs and qualifications were enacted in the future legislative process.