본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 지각된 실제자기-부모기대의 불일치가 대학생 자녀의 심리적 부적응과 정적 상관을 갖는지 검증하고자 하였다. 둘째, 실제자기-부모기대의 불일치와 심리적 부적응 간의 관계가 갈등적 독립에 의해 매개되는지 살펴보고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 국내 대학생(N=271)을 대상으로 부모기대 부응 척도(K-LPEI), 대학생활 적응 척도(K-SACQ)의 개인-정서적응 문항, 심리적 독립 척도(K-PSI)의 갈등적 독립 문항, 사회적 바람직성 척도 단축형(K-MC-13)을 실시하였다. 이후, 수집된 자료를 바탕으로 상관분석과 회귀분석, 매개효과 분석이 실시되었다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생들은 실제자기와 부모기대의 차이가 크다고 지각할수록 높은 심리적 부적응을 경험하였다. 둘째, 실제자기와 부모기대의 불일치가 대학생의 심리적 부적응에 미치는 영향은 갈등적 독립에 의해 완전 매개되었다. 이러한 결과는 실제자기-부모기대의 불일치가 부모에 대한 원망, 죄책감, 분노 등의 갈등적 정서를 유발함으로써 대학생 자녀의 심리적 부적응을 야기할 수 있음을 시사한다. 이후, 이러한 연구 결과가 상담 실제에 갖는 함의점을 밝히고, 후속 연구에 관해 제언하였다.
The purpose of this study is as follows; study aims to investigate whether the perceived discrepancies between actual selves and parental expectations have a positive correlation with the psychological maladjustment of college students, and to examine the mediating role of conflictual independence in the relationship between self-discrepancies with parental expectations and college student’s psychological maladjustment. For this purpose, this study conducted questionnaire research with South Korean college students(N=271). Living up to Parental Expectations Inventory(LPEI), Personal-Emotional Adjustment items from Student Adaptation to College Questionnaire(SACQ), Conflictual Independence items from Psychological Separation Inventory(PSI), Marlowe-Crowne Social Desirability Scale–short form(MC-13) were used. The collected data were analyzed by correlation analysis, regression analysis and mediating effect analysis. The major results were as follows: First, perceived self-discrepancies with parental expectations were positively related to college students’ psychological maladjustment. Second, the relationship between perceived self-discrepancies with parental expectations and college students’ psychological maladjustment was fully mediated by conflictual independence from parents. These findings suggest that perceived self-discrepancies with parental expectations may induce conflictual emotions(i.e., excessive guilt, anxiety, responsibility, resentment, and anger) in relation to parents, which lead to college students’ psychological maladjustment. Implications for counseling practice and suggestions for future research were discussed.