이 연구는 영어를 제2언어로 학습하는 대학생의 쓰기 유창성 행동, 쓰기 복잡성을 나타내는 언어적 특징의 사용 및 쓰기 점수 간의 관계를 탐구하였다. 29명의 영어를 외국어로 공부하는 한국인 대학생들이 그림 내러티브 영어 쓰기 과업을 수행하였다. 학습자의 유창성 쓰기 행동은 자판입력기록 소프트웨어의 도움으로 측정되었다. 쓰기의 언어적 복잡성(즉, 구문적 복잡성, 어휘 복잡성 및 응집력)은 자동화된 텍스트 분석 도구를 사용하여 분석되었다. 영어 글쓰기의 점수는 분석 채점표를 기반으로 영어 원어민 평가자 두 명이 채점하였다. 다중 회귀 분석의 결과는, 쓰기 점수가 하나의 유창성 지표(즉, P-burst)에 의해 가장 잘 예측되는 반면, 쓰기 유창성 행동은 언어적 복잡성의 관련이 없음을 보여주었다. 본 연구 결과는 제2언어 쓰기 유창함과 쓰기 점수와의 연관성을 보여주었으며, 제2언어 쓰기의 과정 및 결과에 대한 시사점을 제공하였다.This study explores the relationships among L2 learners' writing fluency behaviors, their use of specific linguistic features indicating written complexity, and writing quality. Twenty-nine L1-Korean EFL undergraduate students completed a picture narrative task. The learners' writing fluency behaviors were assessed with the help of keystroke logging software. The linguistic complexity of their writing (i.e., syntactic complexity, lexical complexity, and cohesion) was analyzed using automated text analysis tools. The quality of the writing was evaluated by raters based on an analytic rubric. The results from a multiple regression analysis showed that writing quality was best predicted by one fluency measure (i.e., p-burst length), while the writing fluency behavior measures were not related to any measure of linguistic complexity. The findings indicate a link between writing fluency and writing quality, and provide implications regarding the processes and products of L2 writing.