이 연구의 목적은 한국 특수목적 고등학교와 사립 대학교의 영어매개수업 (EMI) 담당교사/교수들과 교육과정 담당교사/교수들이 EMI 수업에서 사용되고 학습되는 영어를 어떻게 개념화하는지를 알아보고 비교해보고자 한다. A 고등학교의 교사 세 명과 B 대학의 교수 세 명, 총 여섯 명의 연구참여자들에게 인터뷰를 실시하였다. 또한, 인터뷰 질문 개발 및 인터뷰 내용에 대한 연구자의 이해를 위하여 영어매개수업 담당교사/교수들의 수업 관찰도 진행하였다. 그 결과 EMI 교사/교수들이 개념화하고 있는 영어와 교육과정 담당교사/교수들이 개념화하고 있는 영어 간에 차이가 발견되었다. 교육과정 담당교사/교수들이 EMI 수업에서 가르치는 영어와 교과목으로서의 영어 수업에서 가르치는 영어를 동일시 여기는 반면에 EMI 교사/교수들은 자신들이 사용하고 가르치는 영어가 영어 수업에서 가르치는 것과 매우 다르다고 인식하고 있었다. 또한, EMI 교사/교수들은 자신들의 EMI 수업에서 사용하는 영어를 학문에 좀 더 특화된 것으로 인식하고 있었다. 연구의 결과는 앞으로 국내 학교와 대학에서 EMI 수업을 도입하고 진행할 때 EMI 교사와 학생들이 필요로 하는 보조 프로그램 개발 및 EMI의 효과적인 적용에 큰 기여를 할 것이다.In English-medium instruction (EMI), students’ learning of English is an implicit aim. Previous literature has shown that content teachers make considerable efforts to address linguistic challenges that students encounter in EMI classrooms. However, there has been little research interest given to the way English is conceptualized in EMI settings. To implement EMI effectively, there needs to be a consensus on which English to be acquired by students in EMI classes. This article reports on a study that examined how content teachers and course coordinators in two different EMI settings conceptualized the English language. Data were collected from semi-structured interviews with two course coordinators and four EMI teachers and lecturers, classroom observations of their classes and institutional documents in a public high school and a private university in South Korea. Transcription of the interview was analysed using the thematic analysis method and inductive and deductive coding approaches. The findings of the study revealed a discrepancy in the way English was conceptualized by the course coordinators and the content teachers. While the course coordinators perceived the English language as similar to the one taught in English as second language classes, the opposite was the case for content teachers and lecturers. It was found that the content teachers and lecturers viewed English they used for EMI teaching as more discipline-specific. Thus, the language that students are expected to learn in EMI classes would not be frequently used for everyday conversation outside of the classrooms.