온라인 수업에서 개별학습자의 의사소통 성향이 많은 주목을 받고 있다. 그러나 학습자의 의사소통의지(WTC)가 대면 수업과 온라인 수업 사이에 어떻게 다른지에 대한 비교분석은 거의 없었다. 이 연구는 우리나라 초등학생의 L2 WTC를 두 수업상황에서 비교하고 학습자의 개인 차이와의 관계에서 차이를 분석하는 것을 목적으로 한다. 42명의 학생이 3번은 줌 화상 회의를 통해, 나머지 3번은 대면 수업으로 6개 세션의 영어 말하기 수업에 참여하였다. 수업이 끝난 후 L2 WTC(온라인 & 오프라인)와 나머지 5개 학습 변수인 의사소통 불안감, 영어학습 동기, 국제 자세, 자기 인식 의사소통 능력, 영어(온라인 & 오프라인) 의사소통 빈도와 양 등을 측정하기 위해 3차 설문조사를 실시하였다. 아울러, 3쌍의 학생들로 구성된 포커스 그룹을 대상으로 인터뷰가 진행되었다. 연구 결과는 학생들의 L2 WTC가 오프라인 수업보다 온라인 수업에서 더 낮은 것으로 나타났다. 인터뷰 분석은 제한된 상호작용 패턴, 적은 사회적 존재감, 제한된 비언어적 의사소통, 그리고 기술적 문제가 온라인 L2 WTC를 낮춘다는 것을 보여주었다. 또한 상관분석 결과, 각 학습자 변수는 온라인보다 오프라인에서 WTC와의 상관관계가 더 강한 것으로 나타났다. 본 연구는 온라인 수업을 대면 수업의 보조 수업으로 활용하고, 온라인수업의 한계를 극복하고 학생들의 WTC를 높이기 위해 학습자 개개인에 적합한 상호작용 패턴을 활용해야 함을 시사한다.Individual learners’ communicative inclinations in online classes are gaining more and more attention. However, there has been little comparative analysis on how learners’ willingness to communicate (WTC) in English varies in offline and online classes. This study aims to compare elementary school students’ L2 WTC in the two class situations and analyze the difference in relation to the learner’s individual differences. Forty-two students participated in six sessions of English speaking classes: three sessions via Zoom video conference and the other three in face-to-face classes. Three rounds of the survey were carried out after the classes to measure their L2 WTC (online & offline) and the other five learner variables: communication anxiety, English learning motivation, international posture, self-perceived communication competence, and frequency and amount of communication in English (online & offline). Then interviews were conducted with a focus group of three pairs of students. The results found that their L2 WTC was lower in online classes than in offline classes. The thematic analysis of the interviews revealed that limited interaction patterns, less social presence, limited nonverbal communication, and technological issues reduced online L2 WTC. In addition, correlation analysis showed that each learner variable had a stronger correlation with WTC in offline than in online classes. The results of the study suggest that online classes should be used as an auxiliary for face-to-face classes and that interaction patterns suitable for individual learners should be used to overcome the limitations of online classes and increase students’ WTC.