선행연구에 따르면 많은 한국 중·고등학생들의 영어 성적에서 낮은 성적을 받고 있고, 일부 교사들의 영어 읽기 교육 전문지식 또한 부족하다고 밝혀졌다. 이에 본 연구에서는 2000년 국립읽기위원회에서 발표한 증거기반 영어독해 지도의 5가지 구성요소와 관련된 한국 영어교사의 지식 및 인식을 조사하였다. 93명의 현직 중고등학교 영어 교사를 대상으로 익명으로 설문 조사한 결과, 교사들은 읽기 부진 학생보다 일발 발달 학생들을 가르치는데 더 자신 있다고 응답하였다. 또한 교사들은 그들 스스로 음소, 파닉스, 유창성을 가르치는데 보통의 기술을 가지고 있지만 어휘와 독해력을 가르치는데는 매우 좋은 기술을 가지고 있다고 인식하였다. 내용지식의 경우 교사의 정답률은 음운 약 55%, 파닉스 약 49%, 유창성 약 33%, 어휘 약 69%, 독해 약 72%로 나타났다. 통계결과 읽기 하위 구성요소에 대한 교사들의 지식과 인식 사이에는 상관관계가 없었다. 교사들은 초등학교 때부터 누적되어온 학습결손이 학생들의 부진을 초래하였으며, 다양한 종류의 지원이 필요하다고 응답하였다. 본 연구는 한국 중·고등학교 영어 독해 교육에 대한 교사의 전문성 향상에 대해 논의한다.According to past research, in South Korea many middle and high school students underachieve in English subject, while some teachers lack expertise in English reading education. In response to those trends, the present study aimed to investigate native Korean English teachers’ perceptions and content knowledge in relation to five components of evidence-based reading instruction in English based on the National Reading Panel’s guidelines from 2000. A survey completed by 93 anonymous in-service English teachers in secondary schools revealed that the teachers were more confident in teaching normally developing students than students with poor reading skills. Moreover, they perceived themselves as having moderate skills in teaching phonemes, phonics, and fluency but very good skills in teaching vocabulary and reading comprehension. As for content knowledge, the teachers’ correct response rate was approximately 55% for phonological-based survey items, 49% for phonics, 33% for reading fluency, 69% for vocabulary, and 72% for reading comprehension. The statistical results revealed that there was no statistical correlation between the teachers’ knowledge and perceptions of the subcomponents of reading. Last, teachers perceived that struggling readers’ difficulties have accumulated since elementary school and require different kinds of support in response. This article also discusses teachers’ professional development in middle and high school English reading education in South Korea.