제2언어 동기적 자아 시스템은 제2언어 동기에 대한 우리의 이해를 넓히는 데 크게 기여했지만, 이 시스템의 주요 동기요인 중 하나인 제2언어 의무적 자아의 일관성 없는 동기영향력으로 인해 이 요인의 구조 타당성에 대한 의구심이 제기되었다. 이 문제를 해결하기 위해 Teimouri (2017)는 인지관점(자신/타인)을 바탕으로 기존의 제2언어 의무적 자아를 두 개의 새로운 구조로 구분하여 제안했다. 본 연구에서는 이 새로운 의무적 자아 구조들이 한국의 EFL 학습환경에서 주요 동기요인으로 식별될 수 있는지 조사하고, 이 구조들이 학습자의 자기규제 초점, 성취 목표 및 교실 내에서의 실제 학습 행동을 예측하는 데 있어서, 기존의 제2언어 의무적 자아와 비교하여 어떠한 동기영향력 차이를 보이는지 살펴보고자 하였다. 총 290명의 학부생이 연구에 참여하여 의무적 자아가이드, 자기규제 초점, 성취 목표, 교실에서의 실제 학습 행동을 측정하는 설문조사에 응답했다. 회귀 분석 결과에 따르면, 제2언어 의무적 자아/자신이 자기규제 초점과 성취 목표의 모든 구성 요소와, 실제 학습 행동 중에서 참여행동을 유의미하게 예측하는 것으로 나타났다. 대조적으로, 제2언어 의무적 자아/타인은 예방-초점 및 수행-접근/회피 목표만 유의미하게 예측하고 실제적인 학습 행동 노력에는 영향을 미치지 않았다. 이러한 결과는 의무적 자아가이드의 동기적 성향과 인지관점에서 논의된다.Although the L2 motivational self system has greatly contributed to broadening our understanding of L2 motivation, doubts about the construct validity of ought-to L2 self, one of the major motivators in this system, have been raised due to its inconsistent motivational strength. In order to resolve this problem, Teimouri (2017) proposed new distinctions (own vs. others) of ought-to L2 self. The current study attempted to investigate if the new distinctions can be identified as major motivational factors in Korean EFL undergraduates and what different motivational strength they have in predicting self-regulatory focus, achievement goals, and actual classroom learning behavior when compared with the original ought-to L2 self construct. A total of 290 undergraduates participated in the study and responded to a questionnaire measuring their ought self-guides (ought-to L2 self/own, ought-to L2 self/others, and original ought-to L2 self), self-regulatory focus, achievement goals, and actual learning behavior in the classroom. Regression analyses revealed that ought-to L2 self/own significantly predicted all the components of both self-regulatory focus and achievement goals and participation in actual learning behavior. In contrast, ought-to L2 self/others significantly predicted only prevention-focus and performance-approach/avoidance goals, with no effect on actual behavioral efforts. These findings are discussed in terms of motivational dispositions of ought self-guides and own/others standpoints.