본 연구의 목적은 유아의 자아존중감과 행복플로리시의 관계에서 정서지능과 강점리터러시가 병렬매개역할을 하는지 검증하여 유아기 행복플로리시를 증진하기 위한 다양한 방안에 시사점을 제공하는 것이다. 연구대상은 유치원과 어린이집에 재원 중인 5세 유아 281명이다. 연구도구는 유아 자아존중감척도, 유아 행복플로리시척도, 유아 정서지능척도, 유아 강점리터러시척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 23.0과 PROCESS macro 4.1 model 4를 활용하여 기술통계, 상관분석, 병렬다중매개 분석을 실시하였다. 연구결과는 첫째, 유아 자아존중감과 정서지능, 강점리터러시, 행복플로리시 간에는 모두 정적 상관관계가 있었다. 둘째, 유아의 자아존중감은 정서지능과 강점리터러시를 매개로 하여 유아의 행복플로리시에 영향을 미쳤다. 또한 두 매개변인의 매개효과 크기는 유의한 차이가 없는 것으로 나타나 유아의 자아존중감에 정서지능과 강점리터러시를 동시에 투입할 경우, 유아의 행복플로리시에 대등한 수준의 간접 매개효과를 가지는 것을 확인할 수 있었다.
This study aims to provide implications for various ways to improve young children's flourish by verifying whether emotional intelligence and strengths literacy parallel mediator role in the relationship between the young children's self-esteem and the flourish. A total of 281 5-year-old children from kindergartens and daycare centers participated in the study. The collected data were analyzed for descriptive statistics, correlation, and parallel multiple mediator analysis using SPSS 23.0 and the PROCESS macro 4.1 model 4. There was a positive correlation between the young children’s self-esteem, emotional intelligence, strengths literacy, and flourish. Next, the research showed that young children’s self-esteem influenced emotional intelligence and strengths literacy, which affected their flourish. The mediation effects of the two parameters were not significant. Therefore, it was confirmed that when emotional intelligence and strengths literacy were simultaneously introduced alongside young children’s self-esteem, they had an equal indirect mediation effect.