본 연구는 초-중 전환기 시기 정서 및 행동에 어려움을 겪는 학생들의 정서능력과 학교적응력 향상을 위해 정서중심 집단상담 프로그램을 개발하고 그것이 이들의 학교적응에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 프로그램은 기획, 구성, 실시 및 검증을 거쳐 총 8회기로 구안되었다. 연구 대상은 교육부에서 중 1학년을 대상으로 실시한 ‘학생 정서․행동 특성 검사’에서 관심군으로 선별된 H 중학교 학생 42명을 대상으로 하였으며, 실험집단, 통제집단, 비교집단에 각각 14명을 무선 배정하였다. 실험집단은 정서중심 집단상담 프로그램을, 비교집단은 인지행동 프로그램을 처치하였으며, 통제집단은 무 처지 집단이었다. 모든 참여자는 정서지능과 학교적응력 척도를 활용하여 사전, 사후, 3주 후 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단이 비교집단과 통제집단에 비해 사후와 3주 후 검사에서 통계적으로 유의하게 정서능력과 학교적응력이 높았다. 둘째, 실험집단의 정서능력과 학교적응력의 모든 하위요인의 점수가 사전과 비교해 사후에 유의미하게 증가하였고 3주 후 검사 때까지 유지되었다. 본 연구는 ‘학생 정서․ 행동 특성 검사’를 통해 드러나는 정서․행동 관심군을 위해 학교 현장에서 실질적으로 활용할 수 있는 구조화된 정서중심 집단상담 프로그램을 개발하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to develop an emotion-focused group counseling program to improve the emotional ability and school adaptation of students with emotional and behavioral problems during the transition period between elementary and middle school and to verify its effect on school adatation. The program consisting of 8 sessions was constructed through planning, organizing, implementing, and verifying processes. The participants of this study were 42 H middle school students screened through the ‘Student Emotional Behavior Test’ conducted by the Ministry of Education for first graders, and each of the 14 students were randomly assigned to the experimental group, control group, and comparison group. The experimental group was treated with the emotion-focused group counseling program, the comparison group was treated the cognitive behavioral program, and the control group received no treatment. All participants responded to the emotional intelligence and school adaptability scale pre, post and 3 weeks after the program. The results are as follows. First, the experimental group had significantly higher emotional ability and school adaptability scores in the post-test and 3 weeks post-test than the comparison group and the control group. Second, the scores of all sub-factors of the emotional ability and school adaptability in the experimental group were significantly increased in the post-test compared to the pre-test and were maintained until the test 3 weeks later. It is significant in that it developed a structured emotion-focused group counseling program that can be practically used for students with emotional and behavioral problems screened through the ‘Student Emotional Behavior Test’.