코로나19 공중보건 위기는 대부분의 내용 기반의 영어 수업들을 온라인으로 급격히 전환시켰으나, 내용 지식과 학문 능력 발달에 있어서 온라인 학습의 효과성에 대한 의구심은 여전히 남아있다. 이를 위해, 본 연구는 혼합 방법의 유사실험연구를 설계하여 동일한 내용 기반 영어 수업을 온라인과 오프라인 학습 집단에 시행하고 두 집단의 학습 효과를 비교하였다. 본 연구의 목적은 학습자가 속한 집단에 따라 내용 지식, 전공 글쓰기 또는 강좌에 대한 인식 차이가 있는지를 밝히는 것에 있다. 실험 결과는 내용 지식 평가면에서 온라인 수업 집단이 오프라인 수업 집단보다 우수한 수행 능력을 보인다고 증명하였다. 반면, 전공 글쓰기에서는 유의한 통계적 차이가 없었다. 두 집단의 학습자들은 해당 과정에 각각 만족하였지만, 일부는 대면강의 연습을 할 수 없다는 것과 온라인 교수에서 받은 피드백의 한계를 지적하였다. 이러한 결과는 내용기반 EMI 수업을 온라인으로 무분별하게 적용함으로 인해 야기되는 역량 연습과 피드백의 부재를 고려하여 신중하게 시행해야 함을 시사한다.The Covid-19 public health crisis has abruptly forced most content-based English classes online with questions remaining regarding their effectiveness in developing content knowledge and academic skills when delivered through this medium. To address this issue, a mixed-method quasi-experimental study was designed to compare two groups of learners who attended either an offline or online version of the same English as a medium of instruction course. The aim was to establish whether the two groups displayed any differences in their content knowledge, disciplinary writing or perceptions of the course depending on which version of the course they attended. Results demonstrated that in participants the online version of the class outperformed those in the offline version on an assessment of content area knowledge. However, there were no differences in their disciplinary writing performance. Learners were satisfied with both versions of the course but some expressed misgivings about not being able to practice teaching face-to-face and the limitations of receiving feedback on their teaching online. These findings suggest that we need to be cautious about unreflectively moving content-based EMI courses online without considering the possibility that vital opportunities for skill practice and feedback might be lost when we do.