본 연구는 문화적 차이에 대한 이해력, 수용력, 재현력의 개인차가 외국어 습득에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 했다. 타문화 민감성은 인접 학문에서 문화 지능, 문화 감성, 다문화 역량 등 다양한 이름으로 개념화되고 논의되고 있는데, 외국어 교육․학습 분야에서는 그동안 충분한 연구가 이뤄지지 않은 주제이다. 본 연구에서는 한국 대학에서 유학 중인 우즈베키스탄 학생들을 대상으로 한국 문화에 대한 민감성과 한국어 성취수준 간 관계를 살펴보았다. 한국 대학 세 곳에서 유학 중인 총 78명의 우즈베키스탄 학생들이 연구에 참여했다. 문화적 차이에 대한 민감성을 평가하기 위해 기존 도구들을 종합적으로 검토하여 외국어 교육‧학습 연구에 더 적합한 설문 척도를 개발했다. 이 척도는 타문화에 대한 흥미, 주의력, 상호작용 의욕, 공감, 열린마음, 행동 적응의 여섯 가지 구인으로 이뤄졌으며, 이는 타문화 경험에 대한 개인의 정서적, 인지적, 행동적 반응을 대표하는 특성으로 가정되었다. 참여 학생들의 TOPIK 점수를 한국어 성취 수준 지표로 활용하였다. 다중회귀분석 결과 문화적 차이에 대한 민감성이 한국어 성취도를 유의수준 이상으로 예측한다는 사실을 확인했다. 특히 문화적 차이에 대한 주의력, 열린 마음, 공감이 강한 예측 변인으로 작용했으며, 문화적 차이에 갖는 관심, 상호작용 의욕, 행동 적응은 외국어 성취 수준을 직접적으로 예측하는 변인은 아니었다.This study investigated the relationship between second language (L2) learners’ cultural sensitivity and their development in L2 proficiency. The learner population of interest was Uzbek students studying in Korean universities. A total of 78 Uzbek students participated in the study. In order to assess their sensitivity in cultural differences, a questionnaire scale was developed on the basis of an overview of existing models and measurement tools. The scale was composed of six constructs: interest, attentiveness, willingness to interact, empathy, open-mindedness, and behavioral adaptation. These constructs, which have been consistently identified in the literature, were assumed to represent the affective, cognitive, and behavioral aspects of individuals’ sensitivity in cross-cultural experience. Scores on the Test of Proficiency in Korean were used as a measure of proficiency in L2 Korean. The results of multiple regression analyses suggested that the students’ cultural sensitivity predicted their L2 achievement to a large extent (r = .616). Specifically, attentiveness to cultural differences, open-mindedness, and empathy were strong predictors, while interest in cultural differences, willingness to interact, and behavioral adaptation seemed to play an indirect role in their L2 development.