본 연구는 이론 및 실제에 초점을 맞춘 문화 간 의사소통 역량 향상을 위한 명시적 교수가 한국의 대학생들의 동기와 태도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 영어영문학을 전공하는 52명의 대학생들이 설문에 참여하였다. 사전 설문 결과는 학생들이 영어 및 영어권 문화에 대해 상대적으로 긍정적인 태도를 가지고 있지만 제 2언어로 영어를 학습하고자 하는 동기는 높지 않은 것으로 나타났다. 사전-사후 설문 비교 결과는 문화 간 의사소통 역량 교수가 전반적인 동기를 향상시키지는 못했으나, 학습자들의 통합적 동기를 향상시키고 영어 및 영어권 문화에 대한 전반적인 태도를 가지는 데 도움이 된다는 것을 보여주었다. 문화적 이론과 실제를 결합한 문화 간 의사소통 역량 교수와 학생들의 동기를 향상시키기 위한 상황적 요소들을 고려한 문화 간 의사소통 역량 교육 과정 수정을 제안한다.This present study aims to investigate the impact of explicit instruction designed to improve intercultural communication competence (ICC) focusing on practice as well as theories on the motivation and attitudes of Korean students at tertiary levels. A total of 52 university students who are majoring in English Language and Culture participated in the Attitudes and Motivation Test Battery (AMTB) questionnaire. The pretest results indicated that the students held relatively positive attitudes toward English and English speaking cultures while they did not have high motivation for the study English as L2. Despite an unsatisfactory outcome for enhancing their overall motivation, the comparison of the pre- and posttest data showed that the implementation of the ICC curriculum increased the students’ integrative motivation as well as had a positive impact on their overall attitudes toward English and English speaking cultures. As pedagogical implications, ICC instruction which integrates cultural theories with practices and its curricular modification for enhancing students’ motivation considering contextual factors is suggested.