본 연구는 G도 지역에서 실시된 청소년 정서조절능력 향상 프로그램의 지역사회 실시사례를 살펴보고 지역사회의 요구를 반영하여 개발된 상담프로그램이 단순히 프로그램 개발에 그치지 않고 지역사회에 확대 실시되는 과정과 의의를 탐색하고자 한다. 2016년에 I 대학교 상담심리치료학과와 G도 청소년지원재단에서는 청소년 정서조절능력 향상 프로그램 “내 마음아, 부탁해”를 개발하여 G도 18개 시‧군의 정서조절에 어려움을 겪고 있는 12세~15세 초기 청소년들에게 집단상담 프로그램을 보급하였다. 본 프로그램이 개발된 이후 2022년 9월까지 7년간 초기 청소년 2,568명에게 실시되었다. 2022년에는 총 19개 집단 중 14개 집단이 실험연구에 참여하였고, 실험집단은 초등 고학년 14집단 101명이며 통제집단은 초등 고학년 15집단 106명으로 총 29집단 207명을 연구대상으로 하였다. 실험집단은 주 1회, 1일에 2회기씩 운영하여 총 8회기 프로그램이 실시되었다. 프로그램의 효과성 검증을 위해 프로그램 실시 전과 실시 후, 실험집단과 통제집단의 검사를 실시하였고, 공분산 분석으로 결과를 분석하였으며, 프로그램 실시 후 청소년과 지도자의 회기별 평가 인터뷰 결과를 분석하였다. 본 연구의 사전-사후검사 결과 정서조절능력과, 정서조절곤란에 미치는 영향에 유의한 차이가 있었다. 본 연구는 대학과 지역사회의 연계를 통해 지역사회의 요구를 반영한 집단상담 프로그램을 개발하여 실시, 보급하였다. 그리고 현재까지도 꾸준히 활용되며 상담연구와 실무현장 사이에 증거기반 연구결과로 상담의 효과성을 과학적으로 증명하였다는 것에 의의가 있다.This study aims to examine local community implementation cases of adolescent’s emotion regulation ability improvement program conducted in G-province and explore the process and significance of being extended to the local community, because the counseling program developed to reflect the needs of local community is not just about developing a program. In 2016, the Department of Counseling and Psychotherapy at I University and the G-province Youth Support Foundation developed a youth emotional regulation ability improvement program, “Please take care of my heart” to distribute group counseling programs to young people aged 12 to 15 who are having difficulty regulating emotions in 18 cities and counties in G-province. Following its development, this program was tested on 2,568 early adolescent participants for a period of 7 years, ending in September 2022. In 2022, 14 out of 19 groups participated in the experimental research. The experimental group was a total of 101 students from 14 groups of upper grades of elementary school and the control group was a total of 106 students from 15 groups of upper grades of elementary school; the total was 207 students in 29 groups. For the experimental group, a total of 8 sessions (once a week, two sessions per one meeting) were conducted. To verify the effectiveness of the program, the pre- and post tests for both experimental and control group were conducted. The test results were analyzed by ANCOVA and the results of evaluation and satisfaction interviews of adolescent and instructor by session were analyzed after the program. As the result of the pre-post test, there was a significant difference in emotional regulation ability and the effect on emotion dysregulation. This study developed, implemented, and disseminated a group counseling program that reflected the needs of the community through the connection between the university and the local community. Furthermore, it is significant that it has been steadily used up to now and scientifically proved the effectiveness of counseling as evidence-based research results between counseling research and practice.