본 연구는 유료방송 서비스 선택에 영향을 미치는 요인들을 살펴보고, 개별 요인들에 대해 이용자들이 평가하는 가치를 추정하여 통신사업자와 케이블TV사업자 간 기업결합이 소비자 후생에 미치는 영향을 분석한다. 프로빗 모형을 통해 추정한 결과, 케이블TV에서 IPTV로 변경할 때의 전환 확률은 변경 상품의 형태가 단품일 경우 대비 DPS 결합상품인 경우 14%, TPS인 경우 16% 더 높고 이동전화를 포함한 결합서비스 형태를 가장 선호함을 확인하였다. 조건부 로짓 모형을 통해 상품 변경의 효과를 추정한 결과, 유료방송서비스를 이동전화가 포함된 결합상품으로 변경할 경우 현재 유료방송서비스 월평균요금의 10%~15.3%에 해당하는 금액의 편익 증대 효과가 있음을 확인하였다. 기존의 기업결합의 영향은 주로 시장집중도 강화에 따른 가격인상 압력 혹은 결합상품을 매개로 한 지배력 확대 등의 반경쟁적 효과를 중심으로 논의되어 왔으나, 본 연구의 결과는 개별 소비자의 수요전환에 따라 편익이 증대되는 효과가 있음을 함께 고려하여 경제적 효과를 평가해야 함을 시사한다.This study examines the factors that affect the subscription choices in pay-TV market, and empirically analyzes the effects of the merger between telecoms and Cable TV operators on consumer welfare by estimating the subscribers’ valuation on the factors. The results of Probit model suggest that IPTV DPS(TPS) bundle subscribers have higher probability of switching from CATV operators by 14%(16%) than TV single product have, and the most preferred one is triple play service (TPS) with mobile services. The results from Conditional Logit model suggests that the marginal willingness to pay for the switching from pay-TV to TPS with mobile services is equivalent to 10% ~ 15.3% of monthly fees. Despite the concerns over market concentration and upward pricing pressure after merger in pay-TV market, welfare effects should be evaluated with the consideration of benefits from bundling with mobile services.