고-모빌리티 사회에 진입하면서 항공모빌리티의 중요성과 사회적 관심도 커지고 있다. 본 연구는 저먼윙스 9525편을 사례로 어떻게 항공사고가 조종사의 과실에 의한 사고-되기와 조종사 개인의 결함-되기로 구성되는지를 살펴본다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 다양한 국제기구, 국가, 항공사, 사망자, 사회단체 등이 상호 관련된 저먼윙스 항공사고는 부기장의 고의적 행동에 의한 추락사고라는 비정상적 사고-되기로 구성되었다. 둘째, 사고의 원인이 부기장의 우울증과 관련되었다는 낙인의 정치가 대두되면서, 사고는 개인적 결함에 의한 사고라는 결함-되기로 구성되었다. 셋째, 조종실 2인 상주 원칙 등 사고 발생 후 취해진 조치들이 사고 이전의 상태로 선회하는 탈-정치화가 나타났고, 동시에 우울증과 같은 정신 질환을 낙인의 대상으로 간주하는 재-정치화가 나타나기도 하였다.As we enter the high-mobility society, the importance and social interest of aeromobility are also growing. This study uses Germanwings Flight 9525 as the case to examine how a plane crash consists of the accident-becoming by the negligence of aviation and the defect-becoming by an individual pilot. The results of this study are as follows. First, Germanwings aviation accident involving various international organizations, countries, airline, deaths, and social organizations consist of abnormal accident-becoming caused by the intentional actions of co-pilot. Second, with the emergence of the politics of stigma that the cause of the accident was related to the depression of co-pilot, thus aviation accident consists of defect-becoming. Third, measures taken after the accident, such as the principle of two-person rule in the cockpit, turned to the pre-accident state known as the de-politicization and at the same time, re-politicization emerged that resisted the mainstream discourse that mental illness such as depression is not subject to stigma for aviation.