물은 인간이 살아가는 필수적인 요소로서, 예로부터 신화와 전설의 소재이자 종교학의 주제였다. 우리나라에서도 고대로부터 물을 신격화한 수신(水神) 개념이 발달했는데, 이를 인신(人神)과 수신(獸神)의 두 가지 신격으로 나눠볼 수 있다. 먼저 인신을 살펴보면, 건국주를 낳은 왕모나 시조모(始祖母)에 관한 신화의 경우 대개가 수신의 딸이거나 물에서 출현한 인신으로서, 국가에서 제사를 올리면서 국가적인 신앙의 대상으로 삼았다. 민간에서는 바다를 지배하는 할미 신모(神母)나 풍랑을 일으키는 원한의 여수신(女水神)도 인신으로서 어촌에서 민간 신앙의 형태로 제사되어 왔다.
깊은 물속에 깃들어 있다는 전설적 동물인 용을 신격화한 용신은 수신(獸神)으로서 전국적으로 용신 신앙이 분포하고 있다. 용신은 해안이나 어촌에서는 풍어와 안전을 비는 어업 및 항해신으로 기능하고 있으나, 농촌에서는 풍년을 위해 비를 비는 기우제의 대상이 되었다.
유교적 사전(祀典)체계를 도입하면서 우리 고유의 수신은 점차 위축되었으나, 한편으로 고려때까지는 동신사(東神祠)나 팔관회(八關會) 등 천 여 년을 지속한 수신신앙의 전통을 지켜왔다. 그러나 조선시대에 들어와서는 이런 전통은 중국식 사전체계로 교체되면서 사라져 버렸다. 이에 비해 민간신앙에서는 고유의 여수신 전통이 많이 남아있기는 하지만, 토착의 여성 수신신앙이 남신화되거나 불교의 해수관음 신앙 등 불교식으로 변화되는 현상이 진행되고 있음을 확인할 수 있다.Water is an essential element for human life and has been the subject of myths and legends as well as religious studies since ancient times. In Korea, the concept of the water god(水神) deified water has been developed since ancient times, and it can be divided into two divinities, the god of the humans (人神) and the god of the beasts (獸神). First of all, if you read the myths about the mother or grandmother of the king who founded our country, most of them are the daughters of the water god or the human god who came from water, and they were regarded as the object of national faith during national ancestral rites. The goddess of grandmotherhood who rules the sea or the goddess of water who, having a grudge causes storms in villages, has been held in the form of folk religion in a fishing village as a human god. The dragon god, a legendary dragon that is said to dwell in the deep water is deified as the god of beasts(獸神) belief in the dragon god is distributed throughout the country. The dragon god functions as a fishing and sailing god, to which praying for a good catch and safety in coastal or fishing villages was the norm. But in rural areas, it has become the object of a rain ritual to pray for rain for a good harvest.
Our unique water god were gradually atrophied with the introduction of the Confucian ritual system, but on the other hand, until Goryeo Dynasty, Dongshinsa (Dongshin Shrine) and Palgwanhoe (Palgwan Society) maintained the tradition of the faith of the water god by continuing for more than a thousand years. However, this tradition disappeared in the Joseon Dynasty as it was replaced by a Chinese-style system. On the other hand, although many of the traditions regarding female goddesses remain in folk belief, they show that the indigenous female god of beasts has become a male god or the faith protecting seawater is changing to a more Buddhist style, like the Haesugwaneum faith (Avalokitesvara Bodhisattva which is considered as a god to protects seawater).