본 연구는 상하이 시민들을 대상으로 수소연료전지차에 대한 소비자들의 선호도를 선택실험법을 이용하여 분석하였다. 조건부로짓모형을 이용하여 구매가격, 주행거리, 수소충전소까지의 거리, 이산화탄소 배출량에 대한 중국정부의 규제 수준, 수소제조방법 등 주요 속성을 추정하였다. 또한 교차항을 감안한 조건부로짓모형을 이용하여 교육수준, 소득, 나이, 성별 등과 같은 사회 경제적 요인이 수소연료전지차의 선택에 영향을 미치는지도 분석하였다. 또한 소비자들의 수소연료전지차에 대한 지불용의액을 추정하였다.This s tudy a ims t o a nalyze c onsumers‘ preference f or HFCVs ( hydrogen fuel cell vehicles) in Shanghai and investigate the factors that can affect the consumers‘ preference for choosing HFCVs by using a choice experiment (CE). A conditional Logit model (CLM) was utilized to estimate attribute parameters including the purchase price of HFCVs, driving range, distance to hydrogen stations, government regulations on CO₂ emissions, and the sources of producing hydrogen. Additionally, we examined whether observable heterogeneity among individuals, such as education, income, age, and gender, affects their preference for HFCVs through the use of interaction terms. Moreover, we calculated the range and mean willingness to pay (WTP) for purchasing HFCVs and provided recommendations to the Chinese government and automobile enterprises to promote the adoption of HFCVs in Shanghai.