이 논문의 목적은 초등학교에서 영어가 외국어인 학생들을 대상으로 사전 쓰기 전략으로써 구두 연습 활용의 효과를 탐구하는 것이다. 구체적으로 쓰기와 말하기의 통합 지도를 통하여 구두 연습이 영어 쓰기에 어떠한 영향을 줄 수 있는가를 알아보았다. 이를 위하여 구두 연습이 초등학교 6학년 학생들의 쓰기 능력(단어, 어구, 문장, 자유 글쓰기)과 정의적 영역에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 양적 연구를 활용하였다. 실험은 강원도 소재 초등학교에 재학 중인 43명의 6학년 학생들을 대상으로 하였고, 실험집단은 21명, 통제집단은 22명으로 구성되었다. 실험집단 학생들은 쓰기 전 활동으로 구두 연습을 수행하였으며, 통제집단에서는 교과서 절차에 따른 쓰기 전 활동을 실시하였다. 12주 간의 실험연구 이후 실험 결과는 다음과 같이 나타났다. 구두 연습을 활용한 실험집단 학생들은 영어 단어, 어구, 문장, 자유 글쓰기 능력에서 통제집단에 비하여 통계적으로 유의미한 효과가 있었다. 또한 영어 쓰기에 대한 흥미도, 동기도, 불안감에서도 긍정적인 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 이 연구에서는 영어 표현 기능을 총체적으로 학습하는 방안을 통하여 초등학교 교실에서 영어 쓰기 지도의 효과적인 방안을 모색하고자 하였다. 유의미한 결과를 토대로 초등 교실에서 언어적 기능의 통합적 지도 방안에 대한 추후 연구가 이루어져야 할 것이다.The purpose of this paper is to explore the effectiveness of using oral rehearsal as a pre-writing strategy in EFL classrooms. This study discusses the concept of oral rehearsal and its benefits in EFL classrooms, to develop students’ writing skills. Oral rehearsal involves an integrated approach between speaking and writing skills, with students speaking prior to writing. In this research, subjects contained 43 students in the 6th-grade classes located in Gangwon province, with 21 students in the experimental group and 22 in the control group. The treatment group employed oral rehearsal as a pre-writing strategy, while the control group utilized brainstorming. The findings revealed that the experimental group scored significantly higher on writing tests compared to the control group, indicating the effectiveness of oral rehearsal. In addition, the experimental group reported higher levels of confidence and motivation, with less anxiety than the control group after the experiment. In conclusion, the integrated technique of oral rehearsal can be a valuable tool for EFL students to enhance their writing skills. Further research is recommended to explore the pedagogical implications of oral rehearsal in language classrooms.