본 연구는 변화하는 사회 속에서 대두되고 있는 AI 기술의 발달에 따라, 교육 소외 지역으로 손꼽히는 섬 지역의 AI 교육에 대한 문제 인식에서 출발하였다. 이러한 연구를 수행하기 위해 섬 지역 AI 교육정책의 현황과 문제점을 살펴본 후, 실제 전남 신안군섬에서 AI 교육을 담당하고 있는 방과 후 교사들을 대상으로 면접조사를 시행하여 섬 지역 AI 교육에 대한 인식을 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내외 AI 교육정책의 분석을 통해, 국내 AI 교육의 정책이 변화가 이루어질 필요가 있다. 실제 수업 내에서는 교사가 주제를 유동적으로 선정 및 수정할 수 있지만, 이러한 부분조차도 관련 교육정책의 아래에서 이루어진다. 따라서 학교 급에 따라 AI 교육에 할당하는 교육 시수를 늘리고, 해당 수업에 대한 탄탄한 교육과정이 준비될 필요가 있다. 둘째, AI 교육 교사는 AI 기술을 수업 내에서 다양한 방식으로 적용하여 학생들에게 AI 경험의 기회를 부여해야 한다. 현재 신안군 AI 교육은 컴퓨터 수업이 주를 이루고 있다. 이는 사회의 흐름에 맞추어 교육과정 내에 컴퓨팅과 관련된 기초적인 기술뿐만이 아니라 머신러닝, 코딩과 같은 내용이 교육에 포함되어 학생들에게 다양한 체험 수업이 제공될 필요가 있다. 또한 AI 윤리 교육과 디지털 소외에 대한 개념을 학생들에게 인식시켜주는 것이 필요하다. 셋째, 섬 지역 학생들의 AI 역량을 극대화할 수 있는 정책적 방안 논의가 필요하며, 관련 교육 내용이 마련될 필요가 있다. 섬이라는 지역은 다른 지역에 비해 환경 자원이 많다. 이러한 섬 지역의 특성을 활용하여, 인공지능 기술을 실생활에 적용하는 등의 수업이 진행되어 학생들에게 활동의 기회를 제공하는 것이 필요하다.This study started with the recognition of the issues associated with artificial intelligence (AI) education in the island region, educationally marginalized areas, in response to the development of AI technology that is emerging in a changing society. This study examined the status and problems of AI education policy in the island region and analyzed the perception of AI education in the island region by interviewing after-school teachers in charge of AI education on islands in Shinan-gun. The findings of this study are as follows. Firstly, the analysis results of domestic and international AI education policies showed that it would be necessary to change AI education policies in South Korea. Although teachers could flexibly choose and modify topics during an actual lesson, this had to be done under the guideline of relevant education policies. Therefore, it is needed to increase the number of teaching hours allocated to AI education according to the size of a school and prepare a solid curriculum for such classes. Secondly, teachers teaching AI shall apply AI technology in various ways in the classroom to help students experience AI. Currently, the dominant component of AI education in Shinan-gun is computer classes. It is required to provide a variety of hands-on classes for students by including machine learning and coding as well as basic skills related to computing in the curriculum in line with the trend of society. It also is imperative to help students aware of AI ethics and the concept of digital marginalization. Thirdly, this study discussed how to maximize the AI capabilities of students in the island region. It is necessary to prepare relevant educational content. The island region has more environmental resources than other regions. It may need to consider providing a class on applying AI technology to real life by taking advantage of these island characteristics so that students have opportunities to participate in these activities.