아세안 국경 간 전자상거래(Cross Border E-commerce) 시장은 정부의 물류 인프라 투자 및 인터넷 보급 확대로 연평균 35% 성장률(2019-2025)을 기록하며, 세계 4위의 시장 규모를 형성하고 있다. 본 연구는 중소기업의 아세안 국경 간 전자상거래 시장의 참여요인을 실증분석하여 실무적·학문적 측면에서 시사점을 제시하고자 한다. 구체적으로 기업의 제품 요인, 플랫폼 요인, 물류 서비스 품질 요인으로 구분하여 분석하고자 한다. 이와 함께 기업의 시장참여도가 기업성과에 미치는 영향을 분석하고, 다중집단 분석을 통해 아세안 국가별 결과의 차이점을 확인하고자 한다. 구조방정식(SEM) 결과 제품 요인 중 시제품 품질과 플랫폼의 유용성, 용이성이 시장참여를 결정하는 주요 요인으로 확인되었다. 또한, 물류 서비스 요인으로는 배송 및 부가서비스(풀필먼트 등) 품질 수준이 기업의 시장참여 관련 중요한 변수로 확인되었다. 더 나아가 중소기업의 아세안 국경 간 전자상거래 시장 참여도가 기업성과에 영향을 미침에 따라 기업의 지속적인 시장참여 확대를 위한 추가 연구의 필요성을 제안할 수 있었다.The ASEAN cross-border e-commerce market is anticipated to expand at a compound annual growth rate of 35% between 2019 and 2025. This growth is expected to make it the fourth largest e-commerce market in the world. This study examines the impact of product characteristics, platform characteristics, and logistics service quality on the participation of Korean SMEs in the ASEAN cross-border e-commerce market. The analysis takes into account the unique characteristics of ASEAN cross-border e-commerce, and investigates the effectiveness of market participation in four countries: Thailand, Malaysia, Vietnam, and the Philippines. Additionally, the study explores the relationship between SMEs' market participation and firm performance.
The empirical study reveals that six factors, including product quality of SMEs, ease and usefulness of local platforms, logistics and delivery services, and additional services, have a positive impact on SMEs' participation in the ASEAN e-commerce market. However, for companies entering Vietnam, product quality did not affect market participation, regardless of its excellence. Nonetheless, active market participation was found to positively impact a company's performance. This study provides methodologies for Korean SMEs to consider when entering the ASEAN e-commerce market, specifically related to product elements, platform elements, and logistics service quality factors. These findings contribute to the development of a successful market entry strategy.