본 연구는 장애학생의 스마트교육 실행을 위한 특수교사의 스마트러닝 교수효능감을 소속과 학교과정별로 비교 분석하고자 한다. 본 연구는 특수교사의 소속을 특수학급과 특수학교로 구분하여 소속에 따라서는 특수학급 교사 55명과 특수학교 교사 46명이 참여하였고, 학교과정에 따라서는 초등학교 특수교사 74명과 중등학교 특수교사 27명이 참여하여, 총 참여자수는 101명이었다. 특수교사들은 스마트러닝 일반적 교수효능감이 개인적 교수효능감 보다 다소 낮게 나타났으며, 소속별로는 특수학급 교사에 비해 특수학교 교사의 스마트러닝 교수효능감이 다소 높은 것으로 나타났다. 학교과정별로는 초등학교 특수교사에 비해 중등학교 특수교사의 스마트러닝 교수효능감이 다소 높은 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 근거로 장애학생의 스마트교육 실행을 위한 특수교사의 소속과 학교과정별 환경에 따른 스마트교육 지원책을 마련할 필요성과 스마트교육 실행을 위한 특수교육 현장의 교육환경과 특수교육 교육과정 운영의 개선 방안을 논의하였다.
The purpose of this study was to compare and analyze the smart learning teaching efficacy of special education teachers for practicing smart education for students with disabilities according to their affiliation and school courses. The study included a total of 101 participants, consisting of 55 special education teachers from special classes and 46 special education teachers from special schools, and 74 elementary school and 27 middle school teachers according to their school curriculum. The results showed that special education teachers had lower general teaching efficacy than their personal smart learning teaching efficacy. In terms of affiliation, special education teachers from special schools showed slightly higher smart learning teaching efficacy than those from special classes. In terms of school curriculum, middle school special education teachers showed slightly higher smart learning teaching efficacy than elementary school special education teachers. Based on these results, the study discussed the need to develop smart education support measures for special education teachers according to their affiliation and school courses to practice smart education for students with disabilities, as well as to improve the special education environment and educational process for practicing smart education.