본 연구의 목적은 국내에서 수행된 공격행동 중재 연구의 동향과 단일대상연구에 대한 질적 지표에 근거하여 연구의 질적인 요소를 분석함으로써 질적 수준을 갖춘 단일대상연구가 되기 위해 어떤 노력이 필요한지에 대한 구체적인 개선 방안을 도출하고자하기 위함이다. 분석 논문은 2012년 1월부터 2022년 12월까지 등재지 및 등재 후보지에 게재된 논문으로 국내학술지에 발표된 총 82편을 대상으로 하였다. 연구방법은 첫째, 연구정보, 대상자 특성, 중재특성, 독립변인, 종속변인, 측정 관련 요인 총 6가지로 구별하여 분석하였고, 둘째, Horner외(2005)와 CEC 단일대상연구에 대한 질적 지표의 공통요소를 추출, 이를 기준으로 수집된 연구를 분석하였다. 연구결과, 공격행동에 대한 단일대상연구의 일반적 특성으로는 자폐성장애인의 공격행동에 대한 연구가 많았으며, 독립변인은 긍정적 행동지원(PBS)이, 종속변인으로는 신체적 공격행동이 가장 많았다. 질적 지표 분석에 따르면 모든 지표를 만족하는 연구는 없었으나 대부분의 연구들이 질적 지표를 충족하고 있었다. 첫째, 내적타당도와 외적타당도 영역의 평균이 가장 높아 실험 효과 및 일반화에 대한 높은 신뢰도를 가질 수 있었다. 둘째, 기초선 안정성이 확보된 연구는 6편, 기초선 조건이 반복 가능하도록 기술된 연구가 18편으로 가장 낮은 영역 평균을 나타냈다. 개개인에게 적합한 공격행동 중재를 위해 질적 지표에 대한 이해를 높이고 이를 충족하는 높은 질의 연구가 수행될 수 있도록 지속적인 노력이 필요하고, 질적 지표 등을 활용한 연구에 대한 자체 검증의 과정이 이루어져야 할 것이다.The purpose of this study is to derive specific improvement measures by analyzing the qualitative factors of the study based on the trend of domestic aggression intervention research and qualitative indicators for single-subject studies, as well as discover what amount of effort is required to become a single-subject study with a qualitative level. The analysis papers were published in registered papers and candidate sites from January 2012 to December 2022. A total of 82 papers published in domestic journals were included. First, the research methods were divided into six categories: research information, characteristics of the subject, characteristics of the intervention, independent variables, dependent variables, and measurement-related factors. Second, common factors based on qualitative indicators for Council for Exceptional Children(CEC) single-target research were extracted and analyzed from the collected research. As a result, there were many studies on aggressive behavior of people with autism as a general characteristic of single-target study on aggressive behavior, and positive behavior support Positive Behavior Support(PBS) being the most common independent variable, and physical aggression behavior being the dependent variable. According to the analysis of qualitative indicators, there was no study that satisfied all indicators, but most studies did. First, the average of the internal validity and external validity domains was the highest; therefore, it was possible to have high reliability for the experimental effect and generalization. Second, six studies secured a baseline stability, and 18 studies that described repeatable baseline conditions showed the lowest area average. Continuous efforts are needed for improving the understanding of qualitative indicators and conducting high-quality research that satisfies them in order to mediate aggressive behavior suitable for everyone. Additionally, a process of self-verification for research using qualitative indicators should also be conducted.