연구배경
근래 인공지능 기술의 급속한 발달로 인공지능이 사람 및 각종 직업을 대체할 수 있을 것인지에 대한 논의가 많이 이루어지고 있다. 이에 본 연구는 요즘 이슈화되고 있는 딥러닝 인공지능 챗봇의 일종인 ChatGPT를 제품디자인 프로세스에 도구로서 활용하였을 때 그 가능성과 한계에 대하여 탐색하고 미래 제품디자이너의 역할에 대하여 고민해 보고자 한다.
연구방법
제품디자인 프로세스 중 자료수집 분석 단계의 도구로서 ChatGPT의 활용 가능성을 탐색하기 위하여 디자이너 4명을 2그룹으로 구분하여 탐색적 연구를 진행한다. 5가지 자료수집 분석 주제를 선정하고 A그룹은 기존 방식으로 B그룹은 ChatGPT를 활용하여 자료수집 및 분석 작업을 진행하고도출된 자료 수집 결과물을 비교한 후 공유하고 참여자 FGI를 진행하여 ChatGPT의 특성 평가를 진행한다.
연구결과
탐색적 연구 결과를 바탕으로 결론을 도출하여 보면 ChatGPT의 최대 장점은 생산성이며, 향후 디자인 프로세스에서 자료 수집 및 분석 단계의 시간을 줄여주고 정확성을 높일 수 있는 도구로서의 기능은 상당히 기대됨을 알 수 있었다. 하지만 정확한 수치의 결과 도출이나 일정 지역의 제한 등 한계 영역을 설정하였을 경우 도출된 결과가 기대에 부합하지 못하였으며 또한 정보에 대한 출처가 불명확하기에 ChatGPT의 결과물을 100% 신뢰하기는 힘들며 효용성, 경제성, 발전성은 높게 평가하나 창의성, 다양성, 편의성에 대해서는 보완이 필요하다. 그리고 이러한 부족한 부분에 대해서는 반드시 다시 디자이너의 손을 거쳐야 한다는 점이 단점으로 도출되었다.
결론
점점 발전하는 인공지능의 속에서 인공지능으로 인하여 바뀌게 될 우리의 삶과 생활패턴의 변화를 두려워할 것이 아니라 이제는 적극적으로 인공지능을 활용코자 하는 차원에서 본 연구를 진행하였다. 본 탐색적 연구를 통하여 ChatGPT를 도구로서 잘 운용한다면 디자인 프로세스의 한 영역에서 생산성을 극대화할 수 있다는 점을 확인하였지만 아직은 그 한계도 명확하다는 것을 깨닫게 되었고 이러한 인공지능 디자인 툴들은 본래의 기능도 중요하지만 운용하는 디자이너의 능력 또한 매우 중요하다는 것은 인지하고 미래 디자이너의 역할에 대한 방향을 제안하였다. 본 연구를 토대로 ChatGPT와 같은 인공지능 툴들을 두려워하지 않고 활용하면서 더 나아가 인공지능 디자인 시대가 요구하는 능력을 갖춘 디자이너로 성장할 수 있기를 기대한다.
Background
With the recent rapid development of artificial intelligence technology, many discussions have been made on whether artificial intelligence can replace people and various occupations. Therefore, this study aims to explore the possibilities and limitations of using ChatGPT, a type of deep learning artificial intelligence chatbot that is becoming an issue these days, as a tool in the product design process, and to think about the role of future product designers.
Methods
In order to explore the possibility of using ChatGPT as a tool in the data collection and analysis stage during the product design process, four designers are divided into two groups to conduct empirical research. Group A selects five data collection analysis topics, and Group B uses ChatGPT to collect and analyze data, compares and shares the derived data collection results, and conducts participant FGI to evaluate the characteristics of ChatGPT.
Results
Based on the results of empirical studies, it can be seen that the biggest advantage of ChatGPT is productivity, and it is expected to function as a tool that can reduce the time of the data collection and analysis stage and increase accuracy in the future design process. However, when limiting areas such as accurate numerical results or restrictions on certain areas are set, the results derived did not meet expectations, and the source of information is unclear, so it is difficult to trust the results of ChatGPT 100% and the effectiveness, economy, and development are highly evaluated, but creativity, diversity, and convenience need to be supplemented. And it was derived as a disadvantage that these deficiencies must go through the hands of designers again.
Conclusion
In the midst of increasing artificial intelligence, this study was conducted not to be afraid of changes in our lives and lifestyles that will be changed by artificial intelligence, but to actively utilize artificial intelligence. This empirical study confirmed that if ChatGPT is operated well as a tool, productivity can be maximized in one area of the design process, but it is still clear that the original function of these artificial intelligence design tools is important, but the ability of designers to operate is also very important. Based on this study, it is expected that artificial intelligence tools such as ChatGPT will be used without fear and further grow into designers with the skills required by the artificial intelligence design era.