연구배경
IT 업계의 플랫폼 서비스가 고도화되고 실무 환경에서 실무자 간의 유기적인 연결, 긴밀한 협업 그리고 원활한 커뮤니케이션의 중요성이 강조되고 있다. 하지만 실무 환경과 업무 프로세스의 차이와 경험의 부재는 실무자들의 효과적인 업무 진행에 장애 요소로 존재한다. 이에 본 연구는 현재 기획자, 디자이너 그리고 개발자 간의 효율적인 업무 연계를 위해 실무 환경에서 발생하는 문제점을 최소화할 수 있는 방안과 업무 환경을 개선할 수 있는 방안을 제안하고자 한다.
연구방법
IT 업계의 플랫폼 서비스 개발과 관련된 세 가지 직군 간의 연결성과 문제 요인을 분석하고자 3명의 기획자, 4명의 디자이너 그리고 6명의 개발자를 대상으로 사전 인터뷰를 진행하였으며 이를 통해 상세 업무 프로세스의 단계를 정리하였다. 이후 12명의 실무자를 대상으로 디자인 워크숍을 진행하여 구체적인 니즈를 파악하였다. 또한 업무 자료를 기반으로 한 데이터 분류 및 계층화를 통해 인터페이스 시각화를 진행하였다. 이를 기반으로 협업 인터페이스 프로토타입을 디자인하였으며, 5명의 전문가를 대상으로 검증조사를 진행하였다.
연구결과
사전 인터뷰 결과, 서비스 기획, UI, GUI 디자인, Publishing 및 API 개발, API 연동 그리고 검수 등의 5단계의 Work Process를 도출하였고, 각 단계별로 일정 관리, History 관리, 업무 자료 관리 그리고 업무 정보 실시간 공유 등의 니즈를 파악하였다. 디자인 워크숍 결과, 업무 사항의 효과적인 전달, 소통 기준의 필요성, 일정 관리 방법 그리고 업무 자료 공유 및 상세 정보 확인 등에 대한 구체적인 해결 방안을 필요로 하는 것으로 나타났다. 이를 기반으로 협업 인터페이스 프로토타입을 제작하였으며, 3번의 검수 과정을 통해 실제 업무 환경에 적합한 특징을 가진 협업 인터페이스 프로토타입을 제작하였다.
결론
본 연구는 IT 업계의 플랫폼 서비스 개발과 관련된 실무자의 업무 분석과 현실적인 니즈를 도출하였으며, 현재 시장에서 제공되는 협업 도구의 한계를 보완할 수 있는 디자인을 도출하였다. 업무 환경과 소통 방식을 고려한 협업 인터페이스를 통해 업무상 오류 예방과 효율성 극대화하였으며, 본 연구는 실제적인 사용자가 직접 참여한 사전 인터뷰와 디자인 워크숍을 통해 이해관계자 간의 이해도 향상과 효용성 높은 방안을 도출한 점에 의의가 있다. 하지만 장기적으로 실제 프로젝트에 적용하지 못하여 업무 사용성과 만족도에 대해 조사하지 못한 한계점을 지닌다. 이러한 한계점을 보완하기 위해 지속적인 의견 교환 및 실제적인 조사를 통해 발전시켜 나갈 계획이며, IT 업계의 플랫폼 서비스 개발의 협업 도구에 관한 연구에 기여할 수 있기를 기대한다.
Background
As platform services are advanced, organic connection, long-talked collaboration, and smooth communication between practitioners are important. However, there are obstacles to the progress of working-level workers, such as differences in the working environment and work process, and lack of experience. Therefore, this study intends to propose ways to solve problems arising in the working environment and ways to improve the working environment for efficient work connection between current planners, designers, and developers.
Methods
In order to analyze the connectivity and problem factors between the three occupations related to the development of platform services in the IT industry, three planners, four designers, and six developers were interviewed in advance, and the steps of the detailed work process were summarized. After that, a design workshop was conducted with 12 working-level officials to identify specific needs. In addition, interface visualization was conducted through data classification and stratification based on work data. Based on this, a collaborative interface prototype was designed, and a verification survey was conducted on five experts.
Results
As a result of the pre-interview, 5 work processes were derived: service planning, UI, GUI design, publishing and API development, API linkage, and inspection. the needs such as schedule management, history management, data management, and real-time information sharing were identified. As a result of the design workshop, there is a need for solutions to the sharing of work, communication standards, schedule management methods, data sharing and detailed information confirmation. Based on this, a collaborative interface prototype with features suitable for the real environment was created through three inspection processes.
Conclusion
This study proposed a design that can compensate for the limitations of actual collaboration tools by analyzing the working methods of practitioners related to platform development in the IT industry. It maximizes work error prevention and efficiency with a collaborative interface that considers work environment and communication. This study is meaningful in that it proposed effective measures to improve the understanding of officials through practical user pre-interviews and design workshops. However, it has a limitation in that it cannot be applied to actual projects and cannot investigate usability. In order to compensate for these limitations, we plan to develop through practical research and look forward to contributing to research on collaborative tools in the IT industry.