본 연구는 기독교교육을 비판적으로 성찰하며 Z세대들을 위한 기독교교육의 새로운 방향을 모색하기 위해 시작되었다. Z세대들은 ‘디지털 네이티브’로서 안정성과 실용성을 추구하는 ‘현세 지향적 성향’을 가지고 있으며 ‘개인주의 성향’이 강해 느슨한 연대의식을 추구한다. Z세대들은 신앙적 토대가 약하며 일상에서 신앙 생활하는데 소극적이며, 코로나는 Z세대의 신앙을 더 약화시킨 요인이 되었다. Z세대들은 언택트 신앙생활에 대해서는 거부감이 없으나 그 실효성에는 의문을 가지고 있다. 향후 신앙생활에 대해 확신이 없는 Z세대들이 늘어나고 있다는 점에서 기존 기독교교육에 대한 비판적 성찰이 요구된다. ‘신앙형성’의 차원에서 ‘Z세대를 정향’해야 한다. ‘거대담론’ 중심의 기독교교육에서 벗어나 일상의 ‘미시적 주제’들을 활성화하며 시대 안에서 ‘복음을 변증’함으로서 ‘기독교교육의 현장’을 확장해야 한다. Z세대들을 위한 새로운 기독교교육은 공동체적 교육(Community)을 추구하고, 언택트교육(Untact)을 전략적으로 활용하며, 기독교교육의 공공성(Public)을 증진시키는 방향이 되어야 한다.
This study began to critically reflect on Christian education and seek a new direction for Christian education for Generation Z. Generation Z are ‘digital natives’ and have a ‘present-oriented tendency’ that pursues stability and practicality. Because they have a strong 'individualistic tendency', they pursue a loose sense of solidarity. Generation Z is a 'digital native' and has a 'present-oriented tendency' to pursue stability and practicality. Because of its strong "individualistic tendency," it pursues a loose sense of solidarity. Generation Z has a weak foundation of faith and is passive in religious life in everyday life. Corona has weakened the faith of Generation Z. Generation Z is positive about online religious life, but they have doubts about its effectiveness. Critical reflection on existing Christian education is required in that the number of Generation Z who are unsure of their religious life in the future is increasing. New Christian education for Generation Z should be an education that restores community education, activates untact education, and pursues the public nature of Christian education.