본 연구는 상담학과 학부생의 경험학습 경험에 관한 경험을 살펴보고자 질적연구를 통해 수행되었다. 이를 위해 I대학에서 2022년 9월부터 12월까지 학교상담 및 생활지도 교과를 수강한 학생 13명을 대상으로 경험학습에 대한 접근이 개인적 삶에, 상담자 발달에 있어 어떠한 경험이 되었는지를 심층적으로 탐색하여 분석하였다. 그 결과, 경험적 학습을 처음 접했을 때의 느낌, 이론중심 교육방법과의 차이점, 경험적 학습을 통해 느껴진 변화에 대한 3분류의 상위범주가 도출되었다. 그와 함께 14가지 하위범주와 35개의 의미단위가 도출되었다. 참여자들은 기존 수업 방식과 달라 혼란스러움을 느끼는 한편 흥미를 가지고 기대감을 가지기도 했으며, 정서를 따라가고, 자신의 생각과 느낌을 자유롭게 나누는 경험을 하였다. 참여자들은 결과보다는 수업과정에서 의미를 가지고, 쌍방향의 소통이 이루어지고 생각의 확장이 일어나는 경험을 한 것으로 나타났다. 또한 경험학습을 통해 판단을 유보하고, 현상을 바라보는 관점이 달라지면서 관계적 상호작용에서의 변화를 느낀 것으로 도출되었다. 연구 결과를 토대로 하여 상담자 발달과 상담자 교육에서의 적용에 관한 논의점을 제시하였다.
This study conducted qualitative research to investigate the experiential learning experiences of undergraduates in the counseling department. The investigator conducted an in-depth analysis of 13 undergraduates that took school counseling and life guidance courses at I University in September~December, 2022 to examine how the experiential learning approach impacted their experiences with personal life and development as a counselor. The analysis results identified three upper categories including feelings after the first encounter with experiential learning, differences between experiential learning and theory-based educational methods, and changes through experiential learning. They were accompanied by 14 lower categories and 35 semantic units. The participants showed interest and expectations while having confusion due to the different approach from the old lesson methods. They had experiences of following emotions and sharing their thoughts and feelings freely. They found meanings in the lesson process rather than outcomes and experienced the expansion of thinking along with two-way communication. As they reserved their judgments through experiential learning and changed their viewpoints to look at phenomena, they felt changes to their relational interactions. Based on these findings, the study discussed some points regarding its application to counselor development and education.