안보화는 특정한 위협을 기존의 정치 문법에서 벗어난 특별한 대응 조치가 필요한 사안으로 만드는 행위이다. 본 연구는 안보화가 이루어지는 두 가지 기제, -발화행위의 수행성, 관습 체제와 특별한 정치 간 정합성-,의 작용을 근거로 한국에서 해양안보의 안보화가 부진한 이유를 제시하였다. 안전과 안보를 망라하는 해양안보의 포괄적 특성이 국제사회의 구조와 결합하면, 강대국 간 대결에의 연루 우려뿐 아니라 무임승차 동기가 횡행하므로 발화행위의 수행성은 저하된다. 또한, 한국 주도의 한반도 평화 통일과 한미 동맹에 근거한 안보 관습 체제는 해양안보를 위한 특별한 정치를 제한한다. 미국-중국 간 패권 경쟁은 대만 문제뿐 아니라 한반도 문제도 포괄하므로 안보 관습 체제는 변화하기 어렵다. 해양안보의 안보화를 위해서는 국가 간 권력정치를 반영하는 개념으로 해양안보를 정의하여 발화행위의 수행성을 뒷받침하고, 기존 관습 체제가 수용할 수 있는 정책을 모색해야 한다.
Securitization is the act of making certain threats an issue that requires special countermeasures away from the existing political grammar. Based on the two mechanisms by which security is attained, -the performativity of speech-act, the conformativity between the regime of practices and the politics of extraordinary-, this study suggests the reason for the paltry securitization of marine security in South Korea. When the comprehensive characteristics of maritime security are combined with the structure of the international society, not only concerns about entrapment but also motivations for free rides are rampant, weakening the performativity of speech-act. In addition, the regime of practices formed by the national goals of peaceful unification and the Korea-U.S. alliance system restrict the politics of extraordinary for maritime security. For the securitization, it is necessary to define maritime security as a concept that reflects power politics among nations to support the performance of speech-act and seek policies that can be accepted by the existing regime of practices.