Addressing the significant societal digital literacy gap, this case study presents a structured college-level course, ‘Digital Literacy and English Education,’ aimed at enhancing the digital literacy skills of students majoring in English education. The two-credit course, spread across a 15-week university term, integrates digital literacy instruction with practical application. It begins with fundamental digital literacy concepts, preparing students to navigate, evaluate, and employ digital information in their future language teaching endeavors. Students are encouraged to explore relevant digital tools for English instruction, which increase their teaching efficacy and adaptability in a digitized society. The course further includes basic coding skills and hands-on digital language tool experience, facilitating students’ capability to innovate and diversify their teaching strategies in an increasingly digital-focused educational environment. Learner reflection-logs collected over the course indicate a positive correlation between digital literacy development and proactive teacher training methods. The results highlight the potential of digital tools to stimulate student engagement, collaboration, and independent learning, enhancing their digital skills, and emphasizing the importance of equipping future teachers with essential digital literacy skills.
사회적으로 디지털 리터러시 격차가 심화되고 이러한 차이를 극복하기 위해 교육적인 방안 모색이 필요하다는 문제 인식을 시작으로, 본 사례 연구는 영어교육을 전공으로 하는 대학생들의 디지털 리터러시 역량 강화를 위한 대학 수업에서 관련 교과목을 개발하고 그 효과 및 결과를 공유하고자 한다. ‘디지털 리터러시와 영어교육’이라는 과목명으로 2학점 15주 수업으로 진행된 이 수업은 기본적인 디지털 리터러시 개념의 소개와 실질적인 응용을 목적으로 하는 미래 교사로서의 디지털 역량을 키우고자 하였다. 학생들은 미래 언어교육에서 디지털 정보를 탐색, 평가, 활용할 수 있도록 배우고 연습할 수 있는 실습 과정의 기회를 갖고, 동시에 교육적 효과성 및 디지털화된 교육 환경에 적응할 수 있는 능력의 중요성에 대해 공감하는 시간을 가졌다. 이 수업은 기본적인 파이썬 코딩을 교육하고, 이를 활용하여 디지털 언어 도구 실습 및 수업에 활용할 수 있는 방안을 개인별 조별 프로젝트로 시도해 보게 하였다. 수업 과정에서 학생들이 작성한 개인 일지 및 평가에 대해 분석한 결과는 디지털 리터러시 교육을 중심으로 개발된 대학 수업이 미래 교사 교육에서 긍정적인 결과를 가져올 수 있다는 점과 미래 교사 교육에도 긍정적이라는 평가를 보여주었다. 이러한 결과는 디지털 도구에 대한 교육과 실습이 학생 참여, 협업, 그리고 자율적인 학습을 유도할 수 있고, 동시에 미래 교사에게 필수적인 디지털 리터러시 능력을 함양시킬 수 있다는 교육적 시사점을 제시한다.