이 연구는 2022 개정 특수교육 기본 교육과정 초등학교 1-2학년군의 통합교과와 국어과를 연계하여 생활 주제 중심의 통합단원을 개발하는 일련의 과정을 제시하였다. 최근 국가 교육과정에 기반을 둔 교사 교육과정의 개발과 학생의 삶을 중심으로 하는 교육과정과 평가, 수업에 관한 관심이 높아지면서 생태학적 맥락에 바탕을 둔 교과 간 통합 또는 재구성이 활발하게 이루어지고 있다. 이에 국가 교육과정을 해석하여 성취기준의 교육과정 가능성을 높이기 위해 평가 초점을 개발하고, 교과 간 통합방법을 고찰하며, 학생의 삶에 근거한 탈학문적 주제 중심 통합단원의 개발 과정을 고찰한 다음, 이에 따른 함의를 논의하였다. 이 연구는 학생의 일상생활 경험과 사회적 통합을 강조하는 특수교육 현장에서 삶으로서 교육과정을 실현하고, 학생의 실질적 성장과 변화를 도모하는 대안적 교육과정 구성 방법으로써 생활 주제 중심 통합단원의 활용 방안을 제공한다.
The study presents a series of processes to develop integrated units centered on life topics by horizontally linking the integrated subjects with the Korean language arts on the 2022 revised basic curriculum for special education. Recently, as interest in the development of teacher’s curriculum based on the national curriculum and the curriculum, evaluation, and class centered on the student's life has increased, integration or reconstruction between subjects based on ecological environment has been actively carried out. Therefore, this study analyzes the national curriculum to increase the possibility of the curriculum, examines the integration method according to the horizontal linkage between the subjects, examines the development process of the transdisciplinary theme-based integrated unit, and discusses the five implications of the development of the integrated unit.