본 연구는 연구성과 및 학술정보 분석과 큐레이션 역량을 갖춘 사서를 양성하기 위하여 RPISD 모형을 사용하여 교육 프로그램 개발하였다. 체계적인 교육 프로그램을 개발하기 위하여 착수회의, 요구분석, 과제분석, 세 차례의 프로토타입 개발 및 사용성 평가 절차를 통해 최종 산출물을 개발하고 현장에 적용하여 사용자의 반응을 확인하였다. 사용성 평가를 통해 도출한 개선점을 반영한 최종 산출물로 1) 교수자용 매뉴얼 2) 운영자용 매뉴얼 3) 학습자용 자료 4) 실습자료를 개발하였다. 교육 목표는 연구성과 및 학술정보 분석과 큐레이션 역량을 기르는 것이다. 교육 프로그램은 2일 동안 총 14차시의 수업으로 구성되었다. 오전에는 이론 위주의 강의식 수업으로 진행하고, 오후에는 오전에 학습한 내용을 문제해결학습, 프로젝트수업, 협동학습을 통해 실습하여 파지가 이루어지도록 하였다. 1일차에는 ‘SCOPUS’ 데이터베이스를 사용하여 연구성과 분석과 큐레이션을 교육하는 내용으로, 2일차에는 ‘Web of Science’ 데이터베이스를 활용하여 학술정보 분석과 큐레이션을 교육하는 내용으로 구성되었다. 현장 적용을 위하여 현직 사서 27명을 모집하고 실제 수업을 운영하여 만족도를 분석한 결과 4.19에서 4.56으로 높게 나타났다. 본 연구는 RPISD 모형을 적용하여 실습 위주의 교육 프로그램을 구성하여 현업에 적용할 수 있는 유용한 사서교육 프로그램을 체계적으로 개발하였다는 점에서 의의가 있다.
This study developed an educational program using the RPISD model to train librarians with competencies in research output and academic information analysis and curation. To develop a systematic training program, a kickoff meeting, needs analysis, task analysis, three rounds of prototype development, and usability evaluation were conducted, resulting in the development of the final output, which was applied in the field to confirm user reactions. The final output, which incorporated feedback from usability evaluations, included 1) a manual for instructors, 2) a manual for operators, 3) learning materials for students, and 4) practical materials. The educational goal was to enhance competencies in research output and academic information analysis and curation. The educational program consisted of 14 sessions over two days. The morning sessions were lecture-based, while the afternoon sessions involved problem-solving, project-based, and cooperative learning activities to apply the knowledge learned in the morning sessions. On the first day, the program focused on educating research output and curation using the "SCOPUS" database, while on the second day, academic information analysis and curation were taught using the "Web of Science" database. Satisfaction with the developed training program for twenty seven librarians was high, ranging from 4.19 to 4.56 in actual classes. The significance of this study lies in the systematic development of a practical librarian education program that can be applied in the field by constructing a practice-oriented educational program using the RPISD model.