본 연구의 목적은 메타버스의 가상의 개인 공간에 대한 이용자의 심리적 소유감과 참여행동 사이의 관계를 연구하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 메타버스 이용자들을 대상으로 한 설문조사를 통해 데이터를 수집하고, 메타버스의 개인 공간 및 플랫폼에 대한 심리적 소유감(psychological ownership)에 영향을 미치는 선행 요인을 규명하고 이용자 참여 의도와의 관계를 통합적으로 살펴보고자 한다.
연구 결과, 개인 공간에 대한 심리적 소유감은 플랫폼에 대한 공동의 심리적 소유감 및 메타버스 참여 의도와 긍정적인 관계가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 메타버스 내의 가상의 개인 공간의 관점에서 개인적 차원의 심리적 소유감이 어떠한 방식으로 가상 세계의 참여 행동에 영향을 미치게 되는지를 살펴봄으로써 심리적 소유 이론과 메타버스 관련 연구의 확장에 기여하고, 메타버스 플랫폼이 갖추어야 할 차별점에 대한 시사점을 제공할 것으로 예상한다.
The purpose of this study is to examine the relationship between users' psychological ownership and engagement behavior in the virtual personal space in the context of the metaverse. To this end, this study aims to collect data through a survey of metaverse users, identify antecedent factors that affect psychological ownership of personal space of metaverse, and comprehensively verify the relationship with user engagement intention.
As a result of the study, it was found that psychological ownership of personal space has a positive relationship with collective psychological ownership of the platform and intention to engage in the metaverse.
This study is expected to contribute to the expansion of psychological ownership theory and metaverse-related research by examining how personal-level psychological ownership affects virtual world engagement behavior from the perspective of virtual personal space within the metaverse.