본 연구는 디지털 시대로의 대전환을 맞아 지체장애 및 뇌성마비 학생의 자기 평가를 통해 디지털 리터러시 역량에 대한 인식과 행동에 대한 현재 실행 수준을 파악하고 향후 필요한 적절한 교육 지원 방안을 모색하는데 목적을 두고 있다. 디지털 리터러시 역량에 대한 인식 및 행동 영역의 지기 평가를 분석한 결과, 첫째, 지체장애 학생의 디지털 리터러시 역량 변인에서는 중학교 학생보다는 고등학생이, 그리고 여학생보다는 남학생이, 심하지 않은 장애 학생이, 스마트기기 및 인터넷 사용 시간이 긴 학생이, 정보화대회 경험이 있는 학생이, 그리고 컴퓨터 교과목 이수 경험이 있는 학생의 디지털 리터러시 역량 수준이 높았다. 둘째, 구인별 평균값을 비교한 결과, 뇌성마비 학생보다는 지체장애 학생이 디지털 리터러시 역량 수준이 전반적으로 우수한 것으로 나타났으나, 역량에서 보이는 패턴은 동일하게 나타났다. 디지털 리터러시 인식 영역의 역량 수준은 가치, 자기효능감, 정서 구인의 순이었고, 행동 영역에서는 윤리, 보안, 자기조절, 참여, 비판적 읽기의 순임을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 미래교육 전환 시대에서 추구해야 할 교육적 방향에 대한 시사점과 후속 연구에 대해 제언을 하였다.
The purpose of this study was to determine the current implementation level of digital literacy awareness and behavior through self-assessment of students with physical disabilities and cerebral palsy in the face of the transition to the digital age. It also explores the appropriate educational support measures that will be needed in the future. The results of self-reported digital literacy awareness and behavior analysis are as follows. First, in terms of digital literacy competency variables, students with physical disabilities, high school students rather than middle school students, boys rather than girls, students with less disabilities, students with long smart device and Internet usage time, and students with computer experience all had higher levels of digital literacy. Second, when comparing the averages between occupations, although students with physical disabilities had superior digital literacy skills than students with cerebral palsy, their skill patterns were similar.
The cognitive domains of digital literacy included values, self-efficacy, and emotional exploration; furthermore, the behavioral domains included ethical, safety, self-regulatory, engagement, and critical reading. Based on these findings, implications for educational directions to pursue in future educational transitions, as well as suggestions for further research, were made.