This study aims to investigate the experiences and challenges faced by Indian international students who were/are international students at Ukrainian universities and have become stranded due to the ongoing Russia-Ukraine conflict. The results of this study are as follows. First, Indian international students were exposed to a vulnerable situation due to the government's border control and travel restrictions until the Indian government's rescue operation was carried out. Not only did they lack access to essential services, but they also had to stop studying or transfer to unwanted countries due to financial problems. Second, Indian international students, stranded by border regimes and travel restrictions, appeared to seek their survival in various ways. In particular, they showed active use of social media networks. Indian students were stranded in Ukraine, informed on social media of their vulnerable situation, shared information for isolated migrants, or actively asked the Indian Embassy or the government for help.
본 연구의 목적은 우크라이나 대학에서 의학을 공부하고 있던 인도인 유학생들이 러시아의 우크라이나 침공으로 인해발이 묶인 이주자가 되어 경험하는 어려움과 취약성, 생존 전략을 탐구하는 것이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인도인 유학생들은 인도 정부의 구출 작전이 실시되기 전까지 정부의 국경 통제와 이동 제약으로 인해 필수적인 삶을 영위하지 못하는 취약한 상황에 노출되어 있었다. 이들은 필수 서비스에 대한 접근 부족 뿐만 아니라 재정 상의 문제로 학업을 중단하거나원치 않는 국가로 이동해야 하는 경우도 발생했다. 둘째, 국경 통제와 이동 제한으로 발이 묶인 인도인 유학생들은 다양한 방식으로 자신들의 생존을 모색하려는 모습을 보였다. 특히 이들은 소셜 미디어 네트워크를 적극적으로 활용하는 모습을 보여주었다. 인도인 유학생들은 우크라이나에 발이 묶여 있는 상황에서 소셜 미디어를 통해 자신들이 처해 있는 취약한 상황을 알리고 고립된 이주자들을 위한 정보를 공유하거나, 인도 대사관이나 정부에게 적극적으로 도움을 요청하는 모습을 보였다.