연구배경: 코로나19로 인한 비대면 활동의 증가로 온라인 속 가상공간에서 사람들과 만나 활동할 수 있는 메타버스 플랫폼이 주목받고 있으며 매우 빠르게 성장하고 있다. 사용자에게 향상된 경험을 제공하기 위해서는 메타버스 플랫폼의 사용성을 높이는 것이 중요하며, 이를 위한 대표적인 사용성 평가 방법으로 휴리스틱스를 활용하는 휴리스틱 평가가 있다. 현재 메타버스 플랫폼을 위한 새로운 휴리스틱스가 필요하지만, 아직 이에 적합한 휴리스틱스가 제공되지 못하고 있다.
연구방법 : 먼저 문헌을 통해 메타버스 플랫폼의 현황과 특징을 알아보고 휴리스틱 평가와 평가에 사용되는 휴리스틱스에 대해 이해하였다. 그리고 메타버스 플랫폼에 대한 실제 사용자의 경험을 조사한 후 이를 반영하여 휴리스틱스 초안을 제안하였다. 마지막으로 전문가 평가를 통해 휴리스틱스 초안을 검증하고 보완하였다.
연구결과 : 선행연구의 휴리스틱스를 바탕으로 메타버스 플랫폼 사용자의 니즈를 반영하여 메타버스 플랫폼에 적합한 17개의 휴리스틱스 초안을 구성하였다. 이후 전문가 평가에서 메타버스 플랫폼 휴리스틱스 초안을 사용하여 평가하였을 때, 기존의 휴리스틱스로 발견할 수 있는 문제뿐만 아니라 발견하기 어려운 새로운 문제까지 더 많이 찾을 수 있었다는 것을 확인하였으며, 전문가의 의견을 바탕으로 개선하여 휴리스틱스 최종안을 제안하였다.
결론 : 본 연구는 메타버스 플랫폼이라는 새로운 형태의 서비스 특징을 파악하고 사용자의 경험과 전문가의 의견을 바탕으로 기존의 휴리스틱스보다 더욱 메타버스 플랫폼에 적합한 휴리스틱스를 제안하였다는 의의를 가진다.
Background : Due to the rise in non-face-to-face activities caused by COVID-19, metaverse platforms, which allow people to meet and engage in activities within online virtual spaces, have attracted significant attention and are experiencing rapid growth. To enhance the user experience, it is crucial to improve the usability of these metaverse platforms. One prominent method for achieving this is through heuristic evaluation, a representative approach to assessing usability. However, there is currently a significant absence of heuristics tailored for assessing the usability of metaverse platforms.
Methods : First, this study conducted a literature review to comprehend the current landscape and characteristics of metaverse platforms, as well as to gain overall information about heuristic evaluation and heuristics. Subsequently, this study analyzed real user experiences on metaverse platforms and proposed an initial heuristics draft. Lastly, the heuristics draft was validated and refined through expert evaluations.
Results : Expanding upon existing heuristics from previous research, this study developed the draft of 17 heuristics designed to meet the specific needs of metaverse platform users. When the metaverse platform heuristics draft was used for expert evaluations, the study found that they could identify a wider range of issues, including some that are hard to find using traditional heuristics. Expert opinions were incorporated to refine the heuristics draft, leading to a final set of heuristics designed for metaverse platforms.
Conclusion : This study has identified the features of the new service known as metaverse platforms and, based on user experiences and expert feedback, suggests heuristics that work better for these platforms than traditional heuristics.