인공자궁태반기술의 상용화가 십년 뒤로 다가왔다. 이는 재생산 과정에서 모체를 거의 완전히 삭제할 수 있는 기술이며, 다양한 논의를 불러 일으키고 있다. 연구자는 이 기술 안에 들어 있는 인간과 임신에 대한 시선이 여성과 나아가 인간 모두의 도구화라는 점을 비판하였다. 이를 위해 임신 및 출산에 대한 역사적 관점과 여성주의의 접근을 살펴보았다. 또한 이러한 관점은 사회 및 국가의 출산율 강조와 일부 기독교계에서 기독교인의 출산을 기독교 공동체의 영역을 확장시키는 도구로 사용하고자 하는 것과 다르지 않다는 것을 재고하고자 하였다. 그리고 임신을 단지 도구로서의 인간을 생산하기 위한 과정이 아니라 하나님의 숨인 루아흐가 모체와 태아의 상호소통 과정에서 모든 것을 주관하시고 돕는 과정으로 다시 보자고 요청하였다. 마지막으로 여성주의 기독교교육의 관점에서 이를 위한 교육 방안을 엘리자베스 무어의 이론을 토대로 1) 비판하기: 기존의 재생산에 대한 교회 역사적 전통 및 현재의 사회와 국가의 일반적 이해에 대한 비판 2) 재구성하기: 임신 과정은 하나님의 숨인 루아흐가 함께 하는 존귀한 상호 길러냄의 과정이며 모든 인간은 하나님의 숨인 루아흐가 살아있도록 돕는 존재로, 기독교 공동체는 하나님의 루아흐가 살아 숨쉬는 공동체가 될 수 있도록 3) 하나님과 세계에 대한 재신화화: 세계와 인간 모두를 숨쉬게 하시는 하나님의 루아흐에 감사하며 그 안에 존재하는 모든 피조물들의 화해와 평화를 꿈꾸어보기의 세 가지로 제안하였다.
The commercialization of artificial uterus/placenta technology is ten years away. This is a technology that can almost completely delete the parent body in the process of reproduction, and it is causing various discussions. The researcher criticized that the perspective on humans and pregnancy contained in this technology is the instrumentalization of women and even humans. To this end, the historical perspective and feminist approach to pregnancy and childbirth were examined. It was also intended to reconsider that this perspective is not different from the emphasis on the birth rate of society and the state and that some Christian circles want to use Christian childbirth as a tool to expand the scope of the Christian community. And asked to see pregnancy again as not just a process for producing humans as a tool, but a process in which Ruach, the breath of God, supervises, controls and helps everything in the process of mutual communication between the mother and the fetus. Finally, from the perspective of feminist Christian education, based on Elizabeth Moore's theory, the education plan for this is 1) Criticized: Criticism of the church's historical tradition of reproduction and the general understanding of the current society and state 2) Reconstructing: The process of conception is a process of noble mutual growth with Ruach, the breath of God, and all human beings help Ruach, the breath of God, to be alive, and the Christian community can become a community where Ruach, the breath of God, lives and breathes. 3) Re-mythologization of God and the world: Thanks to God's Ruach, which breathes both the world and human beings, three suggestions were made to dream of reconciliation and peace among all creatures that exist in it.