본 연구의 목적은 코메니우스(Johann Amos Comenius, 1592-1670)의 교육론이 오늘날 우리 시대 기독교 학교의 교육 이론적 토대가 될 수 있는지 그의 교육철학을 통해 밝히는 데 있다. 이를 위해 기독교 학교가 왜 코메니우스 교육에 관심 가져야 하는지, 코메니우스의 교육철학에서 우리는 어떤 기독교 교육적 통찰을 얻을 수 있는지, 그리고 우리 시대 기독교 학교가 주목하고 힘써야 할 교육적 과제는 무엇인지 살펴보았다. 이를 통해 코메니우스는 성경적 사고에 기반한 하나님의 창조 사상과 종말 사상을 그의 교육철학의 중심에 두고 있음을 보여주었다. 그리고 그는 하나님 형상이라는 인간성 회복과 하나님-인간-자연·사물의 관계성 회복을 위해 지성-덕성-신앙 교육을 강조하였다. 이러한 코메니우스의 교육은 전체의 연결과 관계와 조화를 지향하기에 21세기에 더욱 필요한 기독교적인 전인교육임을 보여주고 있다. 이에 인간성 형성을 위한 코메니우스의 교육철학은 기독교 학교 교육의 이론적 토대로써 현대 교육적인 타당성을 지니고 있음을 확인하였다.
The purpose of this study is to reveal through his educational philosophy whether the educational theory of Johann Amos Comenius(1592-1670) can serve as the educational theoretical foundation of Christian schools in our time. To this end, we looked at why Christian schools should be interested in Comenius' education, what Christian educational insights we can gain from Comenius' educational philosophy, and what educational tasks Christian schools of our time should pay attention to and strive for. Through this, Comenius showed that God's creation and eschatology ideas based on biblical thinking are at the center of his educational philosophy. And he emphasized education on faith-virtue-intelligence in order to restore the relationship between God-humans-nature·things, and to restore the image of God in human. Comenius' education shows that it is a Christian holistic education that is more necessary in the 21st century because it aims for connection, relationship, and harmony of the whole. Accordingly, it was confirmed that Comenius' educational philosophy for the formation of humanity has modern educational validity as a theoretical foundation for Christian school education.