영성은 모호한 개념이지만, 내면성을 중심으로 정리해 볼 수 있다. 서구의 경우 플라톤에서 시작한 내면성의 씨앗은 어거스틴에 이르러 ‘위로 향하기 위해 안으로 가는 내면성’의 모습을 가지게 되었다. 어거스틴의 내면성은 이후 서구 영성사에 지대한 영향을 주었지만, 데카르트적인 내면성으로 바뀌면서 쇠락한 경향이 있는 것이 사실이다. 찰스 테일러는 그런 근대적 내면성의 형성에서 문학작품에 의한 형상화와 비평의 승인 작업이 중요한 역할을 하는 것을 지적한다. 그가 “표현주의적 전회”라고 부르는 지점은 그런 결과를 분명하게 보여주는 중요한 예시다.
우리의 경우는 서구의 경우와 다른 면도 있지만 결과적으로 비슷한 면을 보인다. 우리는 어거스틴적 내면성과 데카르트적 내면성을 동시에 받아들였다. 우리 근대소설의 효시로 꼽히는『무정』은 “표현주의적 전회”를 표나게 받아들여 한국인들이 근대적 내면성을 갖게 하는 데 기여했지만, 그것은 어디까지나 어거스틴적인 가능성에서 시작해 데카르트적인 결론으로 나아가는 작품이었다. 같은 작가가 7년 후에 쓴 『재생』 의 내면성은 데카르트보다 어거스틴에 가까웠으나 『무정』과 달리 비평적 승인을 얻지 못했다. 그것은 우리의 근대 초기에 내면성과 영성이 분열되는 과정을 상징적으로 보여주는 장면이라고 할 수 있다.
Spirituality is a ambiguous concept, but it can be organized around the idea of interiority. In the West, the seeds of introspection began with Plato, and by the time of Augustine, it had taken on the form of "going inward to turn upward”. Augustine's inwardness has had a profound impact on the history of Western spirituality since then, but it has tended to take on secularized forms as it has given way to Cartesian inwardness. Charles Taylor points to the important role that literary works and criticism plays in the formation of this modern inwardness. What he calls the "expressivist turn" is an important example of this outcome.
Our situation may be quite different from that of the West, but ultimately similar. We have embraced both Augustinian and Cartesian inwardness at the outset. The novel Moojung, which is considered to be the first ‘modern’ Korean novel, contributed to the broad acceptance of modern inwardness by embracing the "expressivist turn," but it was a work that started with Augustinian possibilities and moved toward a Cartesian conclusion. Je-saeng, written by the same author seven years later, was more Augustinian than Cartesian, but unlike Moojung, it did not gain critical approval. It can be said to be a symbolic scene of the split between modern inwardness and spirituality in the early modern period in Korea.