원불교사회복지설 설립의 역사를 정리하는 작업은 원불교사회복지의 역사적인 측면에서나 원불교 교단사적 측면에서 볼 때 매우 중요한 의의를 지닌다. 본 연구에서는 해방 이후 원불교 최초의 사회복지시설인 서울보화원의 설립 배경과 과정을 살펴보고, 이후 1950년대부터 출현하는 원불교사회복지시설의 설립과 변천 과정을 고찰하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 최초의 원불교사회복지시설로서 의의를 지니는 서울보화원은 한국사회의 시대적 요청에 대해 교의사상에 바탕하여 시의성을 가지고 적극적으로대응해 왔다. 둘째, 서울보화원은 불법연구회의 전재동포구호사업이 원동력이 되어 설립되었다. 셋째, 서울보화원은 원불교 교단사적으로도 원불교가 전북 익산에서 서울 중앙무대로 진출하는 교두보가 되었다는 의의를 지닌다. 넷째, 서울보화원은 원불교사회복지전문가의 첫 출현이라는 의미도 찾을 수 있다. 다섯째, 서울보화원이 지니는 가장 중요한 교단적 의의는 소태산 대종사의 3대 병진교시책의 출발점이었다는 데서 찾을 수 있었다. 마지막으로, 출가신용양로원과 전주양로원은 원불교노인복지사업의 초석을 이루었다.
This study examined the background and process of the establishment of Seoul- Bohwawon, the first Wo n -Buddhism Social Welfare Institution after liberation, and considered the transition of Wo n -Buddhism Social Welfare Institutions that have emerged since the 1950s. The results of the study are summarized as follows. First, Seoul-Bohwawon, which is meaningful as the first Wo n -Buddhism Social Welfare Institution, has responded timely and actively to requests from each era of Korean society. Second, Seoul-Bohwawon was established based on the Relief Works for the Returning Wa r Victims of the Study of the Buddhadharma. Third, Seoul- Bohwawon also became a bridgehead for Wo n -Buddhism to advance from the provinces to the center in the historical context of Wo n -Buddhism order. Fourth, the establishment of Seoul-Bohwawon is also significant as the first appearance of Wo n -Buddhism Social Welfare experts. Fifth, the most important religious significance of Seoul-Bohwawon is that it was the starting point of the Sotaesan's three major policies of the parallel. Finally, Shinyong-Nursing Home, which was the center of the Wo n -Buddhist elder Ministers, and Jeonju-Nursing Home, which was the center of the Wo n -buddhist elder laymen, formed the cornerstone of the Wo n -Buddhism Welfare Wo r k for the Aged.