한국 불교의 다례재는 역대 조사 스님들에 대한 추모의 성격을 갖는다. 원효는 물론이고, 도의국사라든지, 열반한지 얼마 지나지 않은 고산 대선사 추모 다례재 등 거의 매월 행해지는 추모 다례재는 사찰의 사격을 높여주기도한다. 그 밖에도 산신 다례재나, 곡우 다례재는 추모의 성격은 띄고 있지 않지만 다례재의 의미를 잘 표출하고 있다. 특히 한 해 동안 가장 많은 다례재를 행하고 있는 마곡사와 통도사의 경우, 마곡사는 백범 김구의 49재를 필두로 해마다 추모 다례재를 봉행하고 있고, 기허 영규의 추모 다례재를 봉행하여 호국불교 도량으로서의 불교사적 의의도 드러내고 있다. 통도사는 수많은고승들이 주석했던 사찰로 조사들을 추모하는 다례재가 봉행되고 있다. 조사들에 대한 추모의 이면에는 불교의 효 윤리가 잠재되어 있음은 재언할 필요가없다. 추후 다례재 관련 연구자들이 많이 나오기 위해서는 다례재를 정식 불교의례로 정착시키는 과정이 요구되며, 다례재의 표준화 모델을 제시해야 할것이다.
The service for tea ceremony(Daryejae) has a characteristic of memorializing monks from generation to generation in Korean Buddhism. The memorial service for tea ceremony, including Wonhyo as well as Doui, and Gosan, raises the status of temples. In addition, Sanshin Daryejae Shrine and Gokwoo Daryejae Shrine do not have a memorial character, but they express the characteristics of Daryejae Shrine well. In particular, in the case of Magoksa Temple and Tongdosa Temple, which hold the most tea ceremonies in a year, Magoksa Temple carries out memorial tea ceremonies every year, led by 49jae of Baekbeom Kimgu, and also shows Buddhist historical significance as a Buddhist temple. Tongdosa Temple is a temple presided over by many high priests, and Daryejae Shrine in memory of their ancestors is carried out. There is no need to reiterate that behind the memorial service for ancestors lies Buddhist filial piety. In order for many researchers related to Daryejae to come out in the future, the process of establishing Daryejae as an official Buddhist ritual is required, and a standardized model of Daryejae must be presented.