이 연구는 인문사회 분야 IRB 심의에서 나타나는 이른바 ‘취약한 대상’ 연구 심의의 갈등 양상과 쟁점을 파악하고자 하였다. 이를 위해 취약한 대상을 연구하는 인문사회과학 연구자 27명의 IRB 심의 경험을 초점집단면접을 통해 조사하였다. 연구 결과, 취약한 대상 연구와 관련하여 연구자들은 주로 IRB와 두 가지 측면에서 갈등을 경험했다. 첫째, 취약한 대상을 다루는 연구에 대해 과도한 심의 기준이 적용되었다. 둘째, IRB가 연구의 특성을 고려하지 않고 일괄적이며 형식적인 서면동의서 제출을 요구하는 것이 문제로 지적되었다. 이러한 갈등이 지속되는 원인 중 하나로, IRB와 인문사회 연구자 간의 연구윤리와 취약성에 대한 인식 격차가 드러났다. 연구자들은 IRB에 비해 인문사회 연구의 위험성을 대체로 낮게 평가하였으며, 취약한 대상의 정의를 맥락의존적으로 인식하여 IRB의 대상특정적인 정의와 차이를 나타냈다. 결과적으로 현재의 갈등 상황에서는 취약 집단에 대한 연구가 제약되고 심의 과정에서 취약한 집단에 대한 사회적 편견이 개입되는 등 IRB가 오히려 취약성을 제도적으로 재생산하는 모순적인 결과가 반복되고 있다.
This study identifies issues from IRB reviews of research on vulnerable subjects in the humanities and social sciences. To this end, the IRB review experiences of 27 researchers who studied vulnerable subjects were investigated through focus group interviews. Results showed that researchers were experiencing conflicts with IRBs from two main aspects. First, excessive deliberation standards are applied when dealing with vulnerable subjects. Second, an IRB's request for formalized informed consent was recognized as a problem. A gap in the awareness of research ethics and vulnerability between the IRB and the researchers was identified as the cause of recurring conflict. Researchers generally evaluated the risks of humanities and social studies research as low, compared to the IRBs, and recognized the definition of a vulnerable subject in a context-dependent manner, which was different from the subject-specific definition held by IRBs. Such a conflict is problematic because it leads to institutional reproduction of the vulnerability of vulnerable subjects, restricting research on vulnerable groups and intervening with social prejudice against vulnerable groups in the review process.