모바일 러닝은 학습자가 언제 어디서나 학습할 수 있도록 하며, 언어 수업에서 다양한 활동을 제공한다. 그러나 스마트폰은 산만함, 과제 외 활동, 정신 건강 문제 등의 문제로 인해 전 세계적으로 학교에서 사용이 금지되거나 거의 사용되지 않고 있다. 본 연구는 교실 수업에서 예비 영어 교사들의 스마트폰 사용에 대한 의견을 탐구하였다. 연구 대상은 A 대학교 영어교육과 3학년과 4학년 재학생 109명이었다. 자료 수집 도구는 토론 일지와 인터뷰를 포함하고 있다. 그 결과는 다음과 같다. 중등학교 영어 교실에서 스마트폰을 사용한 학생은 29.4%에 불과하였다. 스마트폰을 사용해 본 경험이 있는 학생들은 어휘와 듣기 순서로 스마트폰을 가장 많이 사용하였고 매우 긍정적으로 생각하였다. 학생들이 언급한 장단점은 휴대성 학습, 정보탐색, 개별화, 상호 작용성 등, 그리고 산만함, 상호 작용의 방해, 과제 외 활동의 유혹 등 기존 문헌과 거의 같다. 학생들은 스마트폰 사용에 만족감을 느끼고 언어능력 향상을 위한 학습에 도움이 되었다고 하였다. 92.7%의 학생들이 향후 교사로서 영어 수업에서 스마트폰을 사용할 것이라고 하였다. 본 연구 결과를 바탕으로 수업에서 스마트폰의 효과적인 사용을 위한 실제적인 교수 방법, 활동, 후속 실험연구 등을 제시하였다.
Mobile learning allows learners to learn anytime, anywhere, and offers various activities in language classes. However, smartphones are banned or rarely used in schools worldwide due to problems such as distractions, off-task activities, and mental health problems. This study explored pre-service English teachers' voices on using smartphones in schools. The study subjects were 109 students enrolled in the 3rd and 4th grades of the English education department at A University. Data collection instruments include discussion logs and interviews. The results are as follows: Only 29.4% of students used smartphones in English classrooms in secondary school. The students used them the most in vocabulary and listening order and thought of them very positively. The pros and cons were almost the same as those of the existing literature, e.g., portability learning, information searching, individualization, interactivity, etc. and distraction, interference of interaction, the temptation of off-task activities, etc. Students were satisfied with the advantages and said they helped learn to improve their language skills. 92.7% of students said they would use smartphones in English classes as teachers in the future. Based on the results of this study, practical teaching methods, activities, and follow-up experimental studies for effective smartphone use were suggested.