학습자의 학습 동기는 성공적인 학습을 위한 가장 중요한 요소 중 하나로 여겨진다. 본 연구는 두 가지 다른 교육 전달 방식인 대면 및 온라인 수업에서 영어교사의 동기부여 전략의 사용을 조사하는 것을 목표로 한다. 본 연구의 참여자는 총 48명의 영어 교사로 구성되었으며, 데이터 수집을 위한 온라인 설문 조사에 응답하였다. 설문 도구는 교사들이 특정 동기 부여 전략을 어떻게 활용하는지를 탐구하기 위하여 10가지 주요 범주에 걸쳐 분산된 52개의 질문으로 개발되었다. 본 연구의 결과로, 교사들이 대면 수업에서 온라인 수업보다 더 자주 다양한 동기부여 전략을 활용하는 경향이 있다는 것을 보여주었다. 특히, 범주 1(적절한 교사 행동)의 전략 중에서 영어 학습이 의미 있는 경험이라고 공유하는 데 노력하는 전략의 사용에 있어 두 교육 방식 간에 효과 크기가 있는 것을 발견하였다. 또한, 범주 1의 전략 중 한 가지를 제외한 모든 다른 전략의 사용에서는 작은 효과 크기가 발견되었다. 게다가, 범주 1(적절한 교사 행동) 및 범주 3(학습자의 자신감 증진)의 동기부여 전략이 두 가지 교육 전달 방식 모두에서 가장 자주 사용되었으며, 범주 8(L2 관련 가치 익숙도 증진)와 범주 10(학습자 자율성 촉진)의 전략은 상대적으로 덜 사용되었다. 이러한 결과는 두 가지 교육 전달 방식 간에 전략 사용에 중요한 차이가 있음을 확인하며, 이는 온라인 환경에서 교사들이 겪게되는 어려움과 제약 때문일 것으로 보인다. 앞으로 교사의 동기부여 전략 사용과 교실 분위기의 교육학적 함의에 대한 더 깊은 탐구가 필요하며, 특히 문화적 특성의 영향을 고려하는 추가적인 연구가 요구된다.
Learner motivation is regarded as one of the most important factors for successful learning. The present study aims to examine the application of EFL teachers’ motivational strategies in two different teaching delivery modalities: face-to-face and online classes. A total of 48 teachers in South Korea participated in this study and responded to the online survey consisting of 52 questions distributed across 10 major categories to explore teachers' utilization of specific motivation strategies. The results demonstrated that the teachers utilized a broader range of motivation strategies more regularly in face-to-face classes than in online classes. Notably, among the strategies of Category 1, a medium effect size was found between the two settings in terms of teachers’ use of the strategy for making an effort to share that learning English is a meaningful experience. Also, small effect sizes were found in the uses of the rest of the strategies except for one in Category 1. Additionally, motivation strategies in Category 1 (Proper teacher behavior) and Category 3 (Promoting learners’ self-confidence) were employed most frequently across both class settings, while strategies in Category 8 (Familiarizing learners with L2-related values) and Category 10 (Promoting learner autonomy) were less commonly used. These results confirmed that there was a significant difference in strategy use between the two class delivery modalities, potentially attributed to the challenges and limitations encountered by teachers in online settings. Consequently, further exploration is warranted regarding the pedagogical implications of teachers’ use of motivational strategies and classroom atmosphere, particularly considering the influence of cultural characteristics.