제2언어 사용하는 상황에서 동료리뷰(peer review)는 학생들의 작문에 긍정적인 영향을 미치기 때문에교사와 연구자로부터 점점 더 많은 관심을 받고 있다(Vuogan & Li, 2023). 그러나 컴퓨터 매개 환경에서 유용성은 기술이 교육 환경에서 다양한 방식으로 사용될 수 있으므로 더 많은 연구가 필요하다(O’Brien, 2004). 이 질적 연구는 대학원생 영어 학습자들이 온라인 학술 작문 수업에서 어떻게 익명으로 온라인 동료피드백을 제공하고 이에 응답하는지에 대해 연구했다. 이 수업은 출처 기반의 논증적 에세이 작문 능력을 향상시키도록 설계되었다. 14명의 학생으로 구성된 두 집단은 실시간 및 비실시간의 작문 활동에서 동료리뷰와 수정 연습을 배우고 3개의 에세이를 작성했고, 그 중 2개는 동료리뷰를 받았다. 질적 데이터는 각 3주간 진행된 쌍방향의 익명 동료리뷰와 에세이 작문으로 수집된 동료피드백과 후속 수정작업물로 구성되었다. Liu and Sadler(2003)의 틀에 기반하여 데이터를 분석했다. 데이터의 내용 분석은 학생들이 서로의 에세이 초안에 대해 주로 건설적이고 수정을 요구하는 코멘트를 제공했다. 이 코멘트는 수정 작업을 하는 학생들의 사고에 영향을 줬고 에세이의 거시적(global) 및 미시적인(local) 측면에서 개선으로 이어졌다. 이 연구는 컴퓨터를 매개로 하는 동료리뷰의 교육학적 영향을 주는 것으로 마무리된다.
Peer review in second language (L2) contexts has received increasing interest from teachers and researchers due to its positive effect on students’ writing (Vuogan & Li, 2023), yet its utility in computer-mediated environments requires more attention due to the various ways in which technology can be used in instructional settings (O’Brien, 2004). The present qualitative study explored how postgraduate English language learners gave and responded to anonymous online peer feedback in a fully online academic writing course designed to help them improve their source-based, argumentative essay writing skills. Two intact cohorts of fourteen students interacted in synchronous and asynchronous writing activities including peer review and revision training, and wrote three essays, two of which were peer reviewed. Qualitative data comprised peer feedback and subsequent revision efforts collected from two double-anonymous peer-reviewed essay-writing cycles that lasted three weeks each. Content analysis of the data based on Liu and Sadler’s (2003) framework across three categories of area (global versus local), nature (revision-oriented versus non-revision oriented), and type (evaluation, clarification, suggestion, or alteration) revealed that students provided primarily constructive, revision-oriented comments on each other’s essay drafts, which mediated their revision efforts and led to improvements in both global and local aspects of their essays. The article concludes with pedagogical implications of computer-mediated peer review and suggestions to teachers about how to conduct second language writing instruction in fully online environments.