(연구배경 및 목적) 박물관은 단순한 정보 제공을 넘어 경험의 가치를 높이는 복합문화공간으로 변화하고 있다. 이에 따라 다양한 문화를 다루는 전문박물관은 관람객이 자유롭게 전문적으로 문화를 향유 할 수 있도록 하는 효과적인 연출 매체의 적용이 필요하다. 국립수목원 산림박물관은 산림의 역사와 문화, 환경생태 전반에 관한 생물자원 서비스를 제공하고 있지만, 노후화된 시설과 정형화된 상설전시 환경으로 깊이 있는 정보 전달과 산림문화를 경험시키는 데에는 한계가 있다. 본 연구는 산림박물관을 찾는 관람객에게 산림과 관련된 지식을 흥미롭게 전달하기 위한 산림박물관의 전시 매체 연출의 방향성을 도출하는 데에 목적이 있다. (연구방법) 본 연구에서는 선행연구와 문헌 조사를 통해 주요 박물관들의 전시 매체의 유형과 연출 매체에 대해 조사 및 분류하였고, 산림박물관의 전시 현황과 소장품 및 전시주제에 대해 파악하였다. 이를 바탕으로 유사 전시 주제를 가진 국공립 기관을 선정하여 주제 유형별 전시연출 특성과 매체를 파악하고, 분석자료를 토대로 산림박물관의 전시 매체 연출의 방향성을 도출하였다. (결과) 본 연구의 역사, 환경생태, 민속문화 분야별 대상기관 분석을 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 역사 분야에서는 다양한 미디어 기술과 융합된 동적 영상과 디오라마를 통해 특색있는 인터렉티브 영상 공간을 조성하여 관람객이 직관적으로 이해할 수 있는 환경을 구축해야 한다. 둘째, 환경생태 분야는 AR 증강현실 기술을 도입하여 접근성이 어려운 지역을 간접 체험하게 하거나 과학적인 연출을 통해 관람객들에게 환경생태에 대한 풍부한 경험과 깊은 이해를 촉진해야 한다. 셋째, 민속문화 분야는 기 소장품과 다양한 영상매체를 활용하여 관람객의 이해도를 높이고, 오감 체험을 통해 몰입환경을 향상해야 한다. (결론) 선정된 국공립 9개 기관을 분석하여 산림문화 향유 증진을 위한 산림박물관의 전시 매체 연출의 방향성을 도출하였다. 연구를 통해 역사, 환경생태, 민속문화 등 다양한 요소가 복합적으로 얽혀있는 산림문화를 관람객들에게 깊이 있게 전달하기 위해서 분야별 전시연출의 방향성을 도출하고 특성에 맞는 매체 및 연출이 수반되어야 함을 확인하였다. 향후 산림박물관이 산림문화 향유의 중심지로 탈바꿈할 수 있도록 전시 리모델링 시 전시연출 매체를 고려한 공간구성 계획이 함께 이루어져야 할 것이다.
(Background and Purpose) Museum is transforming into a complex cultural space that elevates the value of the experience, beyond simply providing information. Accordingly, specialized museums showcase various cultures and must apply effective directing media that allow visitors to enjoy professional culture freely. The Korea National Arboretum Forest Museum provides biological resource services encompassing the history, culture, and environmental ecology of forests. However, aging facilities and a one-dimensional permanent exhibition environment pose challenges in delivering in-depth information and providing the experience of forest culture. This study aims to derive the direction of the Forest Museum’s exhibition media production to convey forest-related knowledge to visitors in an interesting way. (Method) This study investigated and classified the types of exhibition media and media in the spatial direction of major museums by examining prior research and conducting literature reviews, and identified the current status of exhibitions, collections, and exhibition topics in the Forest Museum. Based on this investigation, we selected national and public institutions with similar exhibition themes and identified the characteristics of exhibition directions and media by subject. This study also sets the path for the Forest Museum’s exhibition media based on the analysis. (Results) The results derived from the analysis of target institutions in the fields of history, environmental ecology, and folk culture were as follows: First, the field of history must create a unique interactive video space wherein dynamic images and dioramas are combined with various media technologies to enhance the audience’s intuitive understanding. Second, environmental and ecological fields should introduce augmented reality (AR) technology for audiences to indirectly experience inaccessible areas and gain a deep understanding of the environment and ecology. Third, the folk culture field should enhance the audience’s understanding by using current collections and various video media, and improve the immersive environment through experience with the five senses. (Conclusion) By analyzing nine selected national and public institutions, the direction of the Forest Museum’s exhibition media production to promote the enjoyment of forest culture was derived. This study confirms that exhibitions should be planned in different fields, with the relevant media and design adopted to convey forest culture in depth, wherein multiple factors—such as history, environmental and ecological factors, and folk culture—are complexly intertwined. For the Forest Museum to be transformed into a center for enjoying forest culture in the future, a space composition plan that considers exhibition production media should be implemented when remodeling exhibitions.